NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Scegli testata preferita
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Utenti

 

- Crea il tuo account
- Scordato la tua password?
Username:

Password:

Registra

 
 

  Sito

 

- Pagina principale
- Chi siamo

 
 

  Notizie

 

- Rassegna articoli
- Ultimi 15 articoli
- Archivio notizie

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galleria immagini

 

- Cerca
- Top 100
- Ultime 100 Italia (0)
- Ultime 100 dal mondo (0)
- Selezione sfondo per pc
- Commenti (0)

 
 

  Discussioni (0)

 
 

  Mercato dell`usato

Vil ha gondol i Trysil

Lagt til av: Espen Børresen | publisert: 04.02.2008

Trysilfjellet Alpin AS er ikke i tvil om at en gondolbane i Trysil vil sette bygda på kartet en gang for alle. Prislapp: 40 millioner kroner.

Trykk for større bilde
PARKERINGSPROBLEM: Man får fort et parkeringsproblem i Innbygda, dersom alle skal parkere der og ta gondolbane opp i fjellet. – Vi må anlegge parkeringshus på øst-siden av gamlebrua, ved Statoilstasjonen, forklarer han © Kjetil Brorson Dahl
Ifølge driftssjef Jan Lindstad i Trysilfjellet, vil en enkelttur med banen kost om lag det samme som en bussbillett.
– De som har heiskort i fjellet, bruker det som billett på gondolen, forklarer han.

Det er Rambøll Norge AS som har utarbeidet forslaget til gondolbane i Trysil. Politikerne i kommunen har fått forslaget på bordet.

Skal vi tro alpinsenteret selv, er dette eneste gode forbindelsen mellom sentrum og alpinsenteret i fjellet.
– I tillegg er dette det mest miljøvennlige alternativet, sier driftssjefen.

Ut på høring
Plantegningene viser en bane mellom to sentrale punkter. Fra østsida av gamlebrua ved Statoil, er banen tenkt å ende opp vest for Turistsenteret i fjellet. Totalt vil banen bli om lag to kilometer lang, der den en gang i framtida er tenkt å sveve seg forbi noen bolighus, før den til slutt ender i Norges skieldorado nummer én.

Lindstad forteller at banen vil ha en kapasitet på mellom 1.200 og 1.800 personer i timen.
– Det avhenger litt av hvilke baneløsning man velger, forklarer Lindstad entusiastisk.

Etter det Østlendingen forstår vil det, etter mye byråkrati og høringer, kunne bli fattet et politisk vedtak i saken allerede førstkommende høst.

Parkeringshus
– Hvor skal dere gjøre av bilene til alle turistene som kjører gondolbane opp i fjellet? 1.800 personer i timen, skulle tilsi noen biler?
– Slik det ser ut nå, tenker vi oss et parkeringshus i området rundt Trysilsenteret. Det vil være helt nødvendig å finne en løsning på dette problemet. En ting er selve banen, men den fører også med seg flere krav til infrastrukturen rundt, sier Lindstad.

– Det snakkes om å gjøre Trysil til turistmål året rundt, ikke bare om vinteren. En gondolbane kan brukes året rundt?
– Det er målet med gondolbanen. Den vil kunne kjøre, også utenfor heisenes åpningstider. På den måten kan folk i fjellet, benytte sentrum også kveldstid. Uten gondolbane, vil vi få to sentrum. Et for oss som bor i Trysil i bygda, og et for turistene rundt Turistsenteret, forklarer han.



Internasjonalt preg
Driftssjefen legger vekt på hva en gondolbane vil bety for Trysil i internasjonal målestokk.
– Det vil bedre statusen for hele Trysil, langt utenfor landets grenser, konstaterer han.

Selv om en framtidig gondolbane vil kunne frakte skiturister opp i fjellet, er ikke det banens eneste formål.
– Det vil bety mest for trafikkavviklingen til og fra fjellet, sier han.

- Trysil får skryt av danskene
Selv om geografikunnskapene ikke er verdens beste hos den danske journalisten, er Destinasjon Trysil godt fornøyde med omtalen.

Variert og allsidig
Daglig leder i Destinasjon Trysil Knut Løken mener Trysilfjellet passer for det fleste, uavhengig av ferdighetsnivå.
– Vi har veldig varierte nedfarter, med alt for den som krever mye av løypa, til familievennlige bakker. Slik det framstår i dag, mener jeg vi markerer oss godt til fordel for skidestinasjoner sørover i Europa, mener han.

Løken legger ikke skjul på at det er positive tilbakemeldinger å få, etter flere dager med negativt fokus.
– De siste dagene har fokuset ligget på vegvedlikeholdet i Trysil. Fredag er det berammet et møte med kommune og vegvesen, med tanke på å få til en ordning, sier han.

Vakkert syn
Journalist i Jyllands-Posten Morten Agersnap, tar fram superlativene når han skriver om Trysil:

«Længst mod øst, helt ovre ved den svenske grænse, rejser Trysilfjellet sig.
Det er et fantastisk syn, når man nærmer sig. Det er højere end de omkringliggende fjelde og tårner sig op som en stor, hvid ø af sne langt fra land.
Trysilfjellet er Norges største skisportssted og det mest populære danskersted overhovedet.»

– Det er hyggelig med all positiv reklame fra Danmark, som er et marked vi satser tungt på. Bookingoversikten viser at vi har lyktes godt med det, sier Løken.

Kilde: www.ostlendin

La galleria ha 23086 immagini!
0 aggiunte oggi - 0 aggiunte l`ultima settimana

Benvenuto su snow-groomer.net! In questo sito puoi trovare la più grande galleria di immagini, le discussioni più attuali e molte altre informazioni aggiornate. La versione in Italiano è nuova, e si espanderà presto!

 

Ultime 5 discussioni

Opplæringsdokument (2 Risposte)

Opplæringsdokument (0 Risposte)

Type Hydraulik olje (2 Risposte)

deler til kassbohrer (1 Risposte)

Sikksakk kjøring (19 Risposte)

Tutte le discussioni

 

Ultimi 20 screen-savers

 

Ultima immagine pubblicata

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag