NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

Vil ha gondol i Trysil

Lagt til av: Espen Børresen | publisert: 04.02.2008

Trysilfjellet Alpin AS er ikke i tvil om at en gondolbane i Trysil vil sette bygda på kartet en gang for alle. Prislapp: 40 millioner kroner.

Trykk for større bilde
PARKERINGSPROBLEM: Man får fort et parkeringsproblem i Innbygda, dersom alle skal parkere der og ta gondolbane opp i fjellet. – Vi må anlegge parkeringshus på øst-siden av gamlebrua, ved Statoilstasjonen, forklarer han © Kjetil Brorson Dahl
Ifølge driftssjef Jan Lindstad i Trysilfjellet, vil en enkelttur med banen kost om lag det samme som en bussbillett.
– De som har heiskort i fjellet, bruker det som billett på gondolen, forklarer han.

Det er Rambøll Norge AS som har utarbeidet forslaget til gondolbane i Trysil. Politikerne i kommunen har fått forslaget på bordet.

Skal vi tro alpinsenteret selv, er dette eneste gode forbindelsen mellom sentrum og alpinsenteret i fjellet.
– I tillegg er dette det mest miljøvennlige alternativet, sier driftssjefen.

Ut på høring
Plantegningene viser en bane mellom to sentrale punkter. Fra østsida av gamlebrua ved Statoil, er banen tenkt å ende opp vest for Turistsenteret i fjellet. Totalt vil banen bli om lag to kilometer lang, der den en gang i framtida er tenkt å sveve seg forbi noen bolighus, før den til slutt ender i Norges skieldorado nummer én.

Lindstad forteller at banen vil ha en kapasitet på mellom 1.200 og 1.800 personer i timen.
– Det avhenger litt av hvilke baneløsning man velger, forklarer Lindstad entusiastisk.

Etter det Østlendingen forstår vil det, etter mye byråkrati og høringer, kunne bli fattet et politisk vedtak i saken allerede førstkommende høst.

Parkeringshus
– Hvor skal dere gjøre av bilene til alle turistene som kjører gondolbane opp i fjellet? 1.800 personer i timen, skulle tilsi noen biler?
– Slik det ser ut nå, tenker vi oss et parkeringshus i området rundt Trysilsenteret. Det vil være helt nødvendig å finne en løsning på dette problemet. En ting er selve banen, men den fører også med seg flere krav til infrastrukturen rundt, sier Lindstad.

– Det snakkes om å gjøre Trysil til turistmål året rundt, ikke bare om vinteren. En gondolbane kan brukes året rundt?
– Det er målet med gondolbanen. Den vil kunne kjøre, også utenfor heisenes åpningstider. På den måten kan folk i fjellet, benytte sentrum også kveldstid. Uten gondolbane, vil vi få to sentrum. Et for oss som bor i Trysil i bygda, og et for turistene rundt Turistsenteret, forklarer han.



Internasjonalt preg
Driftssjefen legger vekt på hva en gondolbane vil bety for Trysil i internasjonal målestokk.
– Det vil bedre statusen for hele Trysil, langt utenfor landets grenser, konstaterer han.

Selv om en framtidig gondolbane vil kunne frakte skiturister opp i fjellet, er ikke det banens eneste formål.
– Det vil bety mest for trafikkavviklingen til og fra fjellet, sier han.

- Trysil får skryt av danskene
Selv om geografikunnskapene ikke er verdens beste hos den danske journalisten, er Destinasjon Trysil godt fornøyde med omtalen.

Variert og allsidig
Daglig leder i Destinasjon Trysil Knut Løken mener Trysilfjellet passer for det fleste, uavhengig av ferdighetsnivå.
– Vi har veldig varierte nedfarter, med alt for den som krever mye av løypa, til familievennlige bakker. Slik det framstår i dag, mener jeg vi markerer oss godt til fordel for skidestinasjoner sørover i Europa, mener han.

Løken legger ikke skjul på at det er positive tilbakemeldinger å få, etter flere dager med negativt fokus.
– De siste dagene har fokuset ligget på vegvedlikeholdet i Trysil. Fredag er det berammet et møte med kommune og vegvesen, med tanke på å få til en ordning, sier han.

Vakkert syn
Journalist i Jyllands-Posten Morten Agersnap, tar fram superlativene når han skriver om Trysil:

«Længst mod øst, helt ovre ved den svenske grænse, rejser Trysilfjellet sig.
Det er et fantastisk syn, når man nærmer sig. Det er højere end de omkringliggende fjelde og tårner sig op som en stor, hvid ø af sne langt fra land.
Trysilfjellet er Norges største skisportssted og det mest populære danskersted overhovedet.»

– Det er hyggelig med all positiv reklame fra Danmark, som er et marked vi satser tungt på. Bookingoversikten viser at vi har lyktes godt med det, sier Løken.

Kilde: www.ostlendin

Bildegalleriet har 23075 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

deler til kassbohrer (1 svar)

Sikksakk kjøring (19 svar)

kässbohrer pb 200 mangler framdrift på beltene (2 svar)

Hva vil dere anbefale (7 svar)

PB200d fremdrifts problemer (15 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag