NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Scegli testata preferita
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Utenti

 

- Crea il tuo account
- Scordato la tua password?
Username:

Password:

Registra

 
 

  Sito

 

- Pagina principale
- Chi siamo

 
 

  Notizie

 

- Rassegna articoli
- Ultimi 15 articoli
- Archivio notizie

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galleria immagini

 

- Cerca
- Top 100
- Ultime 100 Italia (0)
- Ultime 100 dal mondo (0)
- Selezione sfondo per pc
- Commenti (0)

 
 

  Discussioni (0)

 
 

  Mercato dell`usato

Tilbakeblikk - Har vinterfjellets tøffeste jobb

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 05.11.2008

I januar (07) har preppemaskinene i Rauland vært i sporet 29 av månedens 31 dager. - Likevel er det mye ris, og lite ros å få.

Det forteller Espen Skinnarland. Han er en av tre ansatte ved Vierli som daglig starter opp preppemaskinen ved firetiden om morgenen for å kjøre opp skispor til glede for skiløperne.

- Disse guttene gjør en utrolig vanskelig og krevende jobb som få skjønner verdien av, sier Stein Birger Johnsen.

Vanskelig og farlig
Fra november til slutten av april kjøres det opp rundt 15 mil med skiløyper i Rauland. En jobb som slett ikke passer for pysete sofaslitere.

- Det er spesielt i begynnelsen og på slutten av sesongen vi har en del utfordringer. Det er på den tiden hvor terrenger under snøen ikke har tilstrekkelig bæreevne for maskinene våre på seks og åtte tonn. I fjor før påske gikk det skikkelig galt da maskinen jeg kjørte gikk igjennom isen på Tangsvatn. Heldigvis kom jeg meg ut av et sidevindu og reddet livet, forteller Espen Skinnarland.

Sammen med Liedulv Vaagen utgjør disse tre karene duoen som minst tre ganger i uka kjører opp spor og glideflater for Rauland Turrist

- Jeg stiller bare som reservekjører, forteller Erlend Larsen med latter. Men det er han og hans firma som har det tunge ansvaret for at løypene blir oppkjørt til en verdi av rundt en million kroner i året.

For tøffinger
En av dem som forstår at denne løypeprepareringen er både tidkrevende, og til tider farlig, er hytteeier Stein Birger Johnsen fra Skien. I en epost til TA, tar Johnsen til orde for at løypesjåførene bør få ros for jobben de utfører.

- Disse gutta har en utrolig vanskelig jobb, samtidig som ikke alle skjønner hvor vanskelig det er å drive med dette i dårlig vær, skriver Johnsen.

- Enkelte turister tror at det er enkelt å lage fem meter brede løyper med knivskarpe kanter når vinden blåser med kuling og stormkast fra alle kanter, mens det enda er mørkt og gutta kjører med dogg og nedisede ruter, legger han til. Han mener denne jobben er vinterfjellets tøffeste.

Tenker sikkerhet
Da TA var innom Vierli turistsenter i forrige uke, hadde stormen Tuva nettopp feid over Rauland.

- På slike dager nytter det dessverre ikke å kjøre opp løypene. Dessverre er det ikke alle som forstår dette, og det vanker ofte kjeft for at ikke vi kjører der og da. Vår oppgave er å kjøre opp løypene når forholdene tillater det. Sånn er det bare, sier Erlend Larsen, som legger til at all kjøring blir nøye planlagt før gutta starter kjøringen i stummende mørke.

Ekstremt
- Av sikkerhetsmessige årsaker kjører vi ikke på dagtid når fjellfolket skal på tur. Vi har nemlig hatt tilløp til nestenulykker hvor skiløpere har kommet farlig nær maskinene, forklarer Larsen, mens Espen Skinnarland nikker bekreftende. Han er den som oftest opplever klager når ikke skisporet er på topp, uansett værforhold.


TØFF JOBB: Espen Skinnarland har en av vinterfjellets tøffeste jobber når han kjører opp ca 75 km med skispor mens dagen enda er mørk

- Det føles tungt og urettferdig å få kjeft når vi gjør så godt vi kan. Heldigvis vanker det også ros av og til, innrømmer Skinnarland.

Årets første måned har vært preget av mye snø og vind.

- Ja det er mange år siden vi har hatt slike forhold i januar. Nå ligger det innpå to meter snø i terrenget. Flere steder mye mer, og meteorologene varsler enda mer snø her oppe i Rauland. Dette er vi selvsagt fornøyd med, fordi vi slipper å kjøre snøkanoner i løyper og bakker. Slipper vi med all den ekstreme vinden vi har hatt i det siste, kan vi love flotte forhold fremover.

Mye snø og gode løypeforhold betyr mye for oss som driver i denne næringa. Mrn urettferdig kjeft for dårlige skispor når været er ekstremt, det fortjener vi ikke, sier Erlend Larsen.

kilde: Telemarksavisa

La galleria ha 23081 immagini!
0 aggiunte oggi - 0 aggiunte l`ultima settimana

Benvenuto su snow-groomer.net! In questo sito puoi trovare la più grande galleria di immagini, le discussioni più attuali e molte altre informazioni aggiornate. La versione in Italiano è nuova, e si espanderà presto!

 

Ultime 5 discussioni

Opplæringsdokument (2 Risposte)

Opplæringsdokument (0 Risposte)

Type Hydraulik olje (2 Risposte)

deler til kassbohrer (1 Risposte)

Sikksakk kjøring (19 Risposte)

Tutte le discussioni

 

Ultimi 20 screen-savers

 

Ultima immagine pubblicata

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag