NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Scegli testata preferita
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Utenti

 

- Crea il tuo account
- Scordato la tua password?
Username:

Password:

Registra

 
 

  Sito

 

- Pagina principale
- Chi siamo

 
 

  Notizie

 

- Rassegna articoli
- Ultimi 15 articoli
- Archivio notizie

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galleria immagini

 

- Cerca
- Top 100
- Ultime 100 Italia (0)
- Ultime 100 dal mondo (0)
- Selezione sfondo per pc
- Commenti (0)

 
 

  Discussioni (0)

 
 

  Mercato dell`usato

Åre - Olympialiften byttes ut

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 02.09.2006

Byggingen av den nye "Olympialiften" pågår akkurat nå for fullt. Den nye heisen kommer til å bli unik, og den første av sitt slag i verden. Det er verdens første såkalte Telemixheis med plass til åtte personer i hver stol og hver gondol. Heisen skal stå klar den 15 november så til denne sesongen kan du velge mellom stolheis eller gondol opp til "Olympiaplatån".

Trykk for større bilde
Olympiaheisen i Åre byttes ut med en ny telemix heis fra Leitner © skistar.com/are
Hva er en Telemixheis?
Det er en heis med en kombinasjon av stoler og gondoler. Heisen kommer til å bestå av 64 stoler og 16 gondoler.

Hvorfor en Telemixheis?
Grunnen til at man bygger akkurat en slik heis er at den er en av hovedtransportårene fra byen. Dessuten finnes det enkelte regler for at man på egen hånd skal få kjøre i en stolheis. Man må bl.a. være minst 140 cm høy eller ha fylt åtte år. Med den nye heisen kan også de aller minste skidløperne ta seg opp i noen av gondolene. Dessuten gjør gondolene det lettere for skiskolens grupper.

Kapasiteten øker
Kapasiteten i Olympiaområdet kommer nesten til å fordobles med den nye heisen. Målet med en ny heis var å kunne transportere 3 400 personer i timen, noe som gjorde at valget falt på Telemixheisen fra Leitner.

Byggingen
Nå jobbar mellom 25 og 30 personer med å bygge den nye heisen. Å bygge i bratt terreng stiller visse krav til dem som arbeider, det er ikke alle som klarer å kjøre store maskiner i samma terreng vi vanligvis kjører ski.

Det meste av arbeidet utføres på samme måte som på en hvilken som helst byggeplass. Det som skiller er at enkelte transporter må skje med helikopter. Dessuten finnes det en yrkeskategori man ikke finner ved så mange andre bygg, ”spleiseren”, dvs den personen som sammenfører - spleiser - endene på heisvaieren alik at den kan frakte gondolene og stolene rundt.

Heistraseen er den samme som tidligere.

Hva hendte med den gamle "Olympialiften"?
Allerede dagen etter at vi stengte skisystemet begynte arbeidet med å plukke ned den gamla heisen. Den har blitt plukket ned bit for bit for å transporteres til Finland der den kommer til å bli bygd opp igjen. Arbeidet tok fem uker.

Det kan høres rart ut å demontere en heis i et skianlegg mens man på en annan plass velger å bygge opp den samme heisen. Men det er faktisk ganske normalt. Det avhenger som oftest på kravene man har til kapasitet.

Fakta om den nye Olympialiften
• 25% er gondoler dvs 64 stoler og 16 gondoler
• Heisvaieren holdes oppe av 15 heismaster
• Drivstasjonen er plasert på toppen
• 25 % retur (50 % er mulig)
• Største boanleggene i tilknytning
• Offisiell VM transportør
• Investering på ca 55 mill SEK

Fordelene med en Telemixheis
• Transport av nybegynnere
• Transport av barn
• Beskyttelse mot dårlig vær

Kilde: skistar.com/are

La galleria ha 23086 immagini!
0 aggiunte oggi - 0 aggiunte l`ultima settimana

Benvenuto su snow-groomer.net! In questo sito puoi trovare la più grande galleria di immagini, le discussioni più attuali e molte altre informazioni aggiornate. La versione in Italiano è nuova, e si espanderà presto!

 

Ultime 5 discussioni

Opplæringsdokument (2 Risposte)

Opplæringsdokument (0 Risposte)

Type Hydraulik olje (2 Risposte)

deler til kassbohrer (1 Risposte)

Sikksakk kjøring (19 Risposte)

Tutte le discussioni

 

Ultimi 20 screen-savers

 

Ultima immagine pubblicata

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag