|
Det er totalt 5124 bilder med kommentarer! For innloggede medlemmer, markeres dagens innlegg med en kraftig limefarge rundt personfakta-boksen!
|
Arve Riber 14.02.2008 - 23.33 |
|
Minnte meg litt om ei viss pb :) |
Ole Kristoffer Hole Olsen 14.02.2008 - 23.46 |
|
heheee.... Canyon ? :D hehehe |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Espen Børresen 14.02.2008 - 08.22 |
|
du får ta noen bilder øystein ;) |
Øystein Slettom 14.02.2008 - 12.34 |
|
jeg holder til i oppdal om vintern shø, men det bli vel vår snart, så da får vi se o vi ikke får knipsa litt da ;)
|
Espen Børresen 14.02.2008 - 12.58 |
|
lite bilder fra oppdal for tida også, hehe.. Knips i vei øystein :D |
Øystein Slettom 14.02.2008 - 15.50 |
|
kjæm snart, bære je finn att kabeln så je får dem inn på datan
|
Espen Børresen 14.02.2008 - 23.40 |
|
hehe... Bra det! |
|
|
|
Vist: 758 |
Kommentarer: 13 |
|
|
Kristian Sand Finstad 14.02.2008 - 09.12 |
|
Denna så grom ut!=) |
Sindre Baastad 14.02.2008 - 11.36 |
|
Er helt enig:D |
Jan Henrik Øvergaard 14.02.2008 - 22.03 |
|
Grattis med ny flott maskin. Dette er top of the line:)
|
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Ole Kristoffer Hole Olsen 12.02.2008 - 23.11 |
|
de fleste maskiner er vel egentlig gode til sitt bruk..... synd de ikke kan samarbeide å lage èn maskin som er god til all bruk..... |
Sjur Ringstad 12.02.2008 - 23.31 |
|
jepp.. men trur de rett å slett ikkje e muli |
Stian Karlsen 13.02.2008 - 22.57 |
|
Nyyyydelig:) |
Sjur Ringstad 14.02.2008 - 17.46 |
|
vi e for en gangs skyld enig karlsen! :) |
Stian Karlsen 14.02.2008 - 19.02 |
|
Nei ser man det. Nå blir det kryss i taket... :D |
|
|
|
|
Kristian Sand Finstad 12.02.2008 - 16.44 |
|
Tøft!=P |
Magnus Økern 14.02.2008 - 17.33 |
|
Sunne ja ! Gode minner derfra. (Dog fra fest lokalene) |
|
|
|
|
Espen Børresen 13.02.2008 - 23.03 |
|
så er de ikke lenger alene med 600 Polar på voss :) |
|
|
|
|
Fredrik Turesson 26.01.2008 - 19.46 |
|
så fint |
Ole Mobæk 13.02.2008 - 13.33 |
|
Her kunne man prøvd skia! |
Ole Mobæk 13.02.2008 - 13.34 |
|
Men er det svenska flaggans dag på bildet? Var jo skikkelig flott det flagget der! |
Stian Karlsen 13.02.2008 - 22.41 |
|
Dem har itte heist Danebrog,tru...? Er da no rødt i det.... |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Espen Aarnes Søgaard 11.02.2008 - 22.47 |
|
kranglefanta:) |
Sjur Ringstad 12.02.2008 - 12.41 |
|
ekje alle som e verdensmestera karlsen.. du må ikkje komme hit å kjøre på ski berre, lett å tryne på dissa overgangane der som vise så godt... |
Stian Karlsen 12.02.2008 - 16.57 |
|
Hårsår om dagen mr Ringsatd....? :D Dessutenså har jeg aldri ansett mag selv som noe i nærheten av en verdensmester. Kun at PB er verdens beste maskiner....... |
Sjur Ringstad 12.02.2008 - 23.02 |
|
nei, berre drit lei all dinna klaginga di.. der kan du sjå, du e verdensmester i å sei att pb e verdens beste maskine.. gratulere:) |
Stian Karlsen 13.02.2008 - 22.39 |
|
Mange takk for det:) Legger fortsatt ikke skjul på at mine synspunkter om PB fortsatt står ved lag... :) |
|
|
|
Vist: 760 |
Kommentarer: 15 |
|
|
Trond Bleka 13.02.2008 - 22.02 |
|
Fint bilde!Artig for oss som driver mest på bakkeplan å se hvordan det ser ut fra den vinkelen ;-) |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Asbjørn Riber 12.02.2008 - 22.42 |
|
Ymse og ymse, er vel ei 300 eller 600 det? men dei kan no ikkje ha bytta inn denne vel? var ikkje den ny ifjor? |
Ole Kristoffer Hole Olsen 12.02.2008 - 22.51 |
|
blir vel helst sendt til et annet Ski Norway anlegg tenker jeg.... |
Espen Børresen 12.02.2008 - 23.00 |
|
de kunne trengt ny maskin i valdres alpinsenter... ;) |
Sondre Holtet 13.02.2008 - 14.54 |
|
Kommer bilde seinere i dag=) |
Espen Børresen 13.02.2008 - 16.20 |
|
det er bra sondre ;) |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Ole Mobæk 12.02.2008 - 22.35 |
|
Rimelig bra, Gulknapp? Jeg så fælen dine i går morges..... :) |
Bent Ove Løvåsen 13.02.2008 - 13.04 |
|
Hehe, Kubb :) Fin knapp det... |
Bent Ove Løvåsen 13.02.2008 - 13.05 |
|
Men glemte den ikke i dette tilfellet i hvertfall :) |
Ole Mobæk 13.02.2008 - 13.27 |
|
Nei,gulknappen var nok i orden,men..... :) |
Bent Ove Løvåsen 13.02.2008 - 14.47 |
|
Men hva? |
|
|
|
|
Harry Roberts 12.02.2008 - 22.52 |
|
no ski area, nordic trails in Vermont, USA |
|
|
|
|
Harry Roberts 12.02.2008 - 22.51 |
|
no ski area, nordic trails in Vermont, USA |
|
|
|
|
Stian Karlsen 12.02.2008 - 16.45 |
|
Nesten nylakka skjær og greier.... |
Ole Mobæk 12.02.2008 - 22.33 |
|
Ja det ble litt finere det enn taket her ser jeg..... |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Bent Ove Løvåsen 12.02.2008 - 12.15 |
|
=) |
Ole Kristoffer Hole Olsen 12.02.2008 - 14.07 |
|
jepp :) ilddåpen! Hvordan gikk det a Øystein? :) |
Stian Karlsen 12.02.2008 - 16.40 |
|
Trivelig å sjå at Stranda har slik ei kvalitetsmaskin. :) |
Øystein Berge 12.02.2008 - 18.32 |
|
Det gjekk bra;) Men va lite diesel i omløp, so en rakk ikkje over alt |
Rune Framhus 12.02.2008 - 20.39 |
|
kjøre ne på esso å fylle då;) |
|
|
|
|
Espen Aarnes Søgaard 11.02.2008 - 22.27 |
|
Den må prøvast:) |
Mari Ulvund 12.02.2008 - 15.46 |
|
fantastisk maskin :) men litt følsom på gassen i forhold te LH 500'en kanskje.. hehe |
Livar Gauksås 12.02.2008 - 15.53 |
|
Hadde samme opplevelse når jeg var på Stryn i sommer. Var vant med PB 170D, og satte meg bak rattet på Parkbullyen. Sykt brå bevegelser! Måtte justere ned potmeteret for å få til noe som helst:P Men garantert en kjempe maskin når en blir vant til det. Er jo ikke om å gjøre å ha så treg maskin som mulig:) |
Mari Ulvund 12.02.2008 - 18.11 |
|
godt å ikkje vera den einaste;) va nok heller ein meir eller mindre uerfaren førar som ikkje heilt klarte å få til ein skikkelig "flyt". blei vel mildt sagt litt småhopping i starten! hehe. men går seg forhåpentligvis til om da blir fleire timar bak rattet! :) |
|
|
|
|
Stian Karlsen 12.02.2008 - 16.43 |
|
Incident me grinda.....? Hmmmm.... |
Ole Sevrin Eliassen 12.02.2008 - 17.44 |
|
vekje ka so he skjedd!:) |
|
|
|
|
Per Magne Drotninghaug 12.02.2008 - 10.05 |
|
ditta blei litt spesielt......ej vekje heilt korleis, men ingenting stemme.....å likevel |
Ole Kristoffer Hole Olsen 12.02.2008 - 14.09 |
|
Det er jo faktisk ikke en vinkel som er rett :D hehe..... men det var et småtøft bilde allikevel... synd du ikke fikk med fresen og at det var enda litt skarpere..... |
Espen Børresen 12.02.2008 - 15.08 |
|
det andre var hakket bedre.... selv om det var litt pussige vinkler der også ;) |
Ole Sevrin Eliassen 12.02.2008 - 16.28 |
|
skal prøve å få til et bedre bilde e annen dag:) men takk for tipsa;) |
Espen Børresen 12.02.2008 - 16.42 |
|
bare å passe på at horisonten blir noenlunde rett, da er mye gjort :) |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Trond Bleka 09.02.2008 - 21.12 |
|
Mathis, heard of a guy called Archimedes?
Archimedes was a great mathematician and engineer who was born in 287 BC in Syracuse, Sicily. He is credited with the development of many of our modern day mathematical and mechanical principles (such as Archimedes' principle, the concept of pi, and geometric proofs) and machines like the lever, a pump, and pulleys. According to Plutarch, Archimedes had stated in a letter to King Hieron that he could move any weight with pulleys; he boasted that given enough pulleys he could move the world! The king challenged him to move a large ship in his arsenal, a ship that would take many men and great labor to move to the sea. On the appointed day, the ship was loaded with many passengers and a full cargo, and all watched to see if Archimedes could do what he said. He sat a distance away from the ship, pulled on the cord in his hand by degrees, and drew the ship along "as smoothly and evenly as if she had been in the sea."
Archimedes understood the concept of mechanical advantage and how to use it to move or lift heavy objects with less force. The mechanical advantage of a machine is the ratio of the output and input forces that are used within the machine. A good mechanical advantage is a number that is greater than 1. The output force generated should be larger than the input force used to start the machine. For a simple machine like a pulley or a lever, these forces are easy to determine. For a pulley, the output force is the weight of the object and the input force is the force applied on the end of the rope.
A force is a push or a pull on an object or machine that may cause an action. Forces are measured in units of pounds-force (lbf) or newtons (N). A newton is a kilogram times a meter divided by seconds squared (N = kg m/s2). A force is a vector; it has both a magnitude (numerical value) and a direction. If an object is held up by a rope, for example, it has a force called the weight (the mass times the gravitational acceleration) acting downward, and it causes a tension in the rope, which acts upward. If the object is in equilibrium, the downwards weight of the object will be equal to the upwards tension. When something is in equilibrium, it means that it is not moving; all the forces are balanced. A book sitting on a table is in equilibrium. The weight of the book is balanced by the reaction force of the table on the book. The study of objects with forces in equilibrium is called Statics.
Archimedes knew that he could improve his mechanical advantage for lifting or moving an object by using pulleys. A pulley is an object that is usually round with a smooth groove around its outside edge. A pulley transfers a force along a rope without changing its magnitude. When engineers work with pulleys, they often assume that the rope through the groove of a pulley moves smoothly and evenly, without catching. They say it moves without friction. When two rough surfaces are rubbed together (like two wooden blocks), they become warm; the heat is caused by friction. If the two surfaces were slicked with oil and then rubbed together, they would move much more smoothly and very little heat would be generated. There is much less friction. Engineers also assume that the pulley and rope weigh very little compared to the weight on the end of the rope, so they can ignore these two weights and make their calculations with only the heavy weight on the end of the rope.
Want to see the rest of the text and some pics?
http://www.swe.org/iac/lp/pulley_03.html
|
Mathis Johannessen 11.02.2008 - 18.14 |
|
Hm.. Husk at detta beskriver løft dah... i mitt hode ligner det mer på ett snordrag, det som foregår her.
... mulig jeg er skada men..... |
Livar Gauksås 11.02.2008 - 22.09 |
|
Nå har ikke jeg lest gjennom tidenes lengste bildekommentar, men kan ikke se at dette skulle bli ulikt på løfting/sleping? Lasten fordeles likt da også. Toppforankringen derimot vil ha 8 tonn belastning. |
Trond Bleka 11.02.2008 - 22.36 |
|
Det er nok ikke mange som gidder å lese så lange innlegg nei, poenget er at kraften som vaieren overfører ikke vil bli mer enn maks trekkraft på vinsjen og derav ikke større belastning på hverken vinsj eller vaier. Derimot er det riktig som Livar påpeker at forankringspunktet vil få dobbel belastning, i prinsippet er det heller ikke forskjell på om man bruker et slik taljesystem til løft eller slep. |
Mathis Johannessen 12.02.2008 - 14.32 |
|
Verdiene om du regner ett snordrag på det, er garantert ikke 50/50. ( Wire'n sin bruddstyrke reduserves vel noe.. Avhening av diameter'n på hjulet den slåes rundt, også, uten at det er meningen å starte en ny 'diskusjon' :o) Fakkit, fysikk-guru wanted. Anyone? ;o) |
|
|
|
Vist: 1798 |
Kommentarer: 24 |
|
|
Ole Kristoffer Hole Olsen 12.02.2008 - 14.18 |
|
game over.... :) |
Mathis Johannessen 12.02.2008 - 14.24 |
|
pøsjh da... ha i litt sagflis, og kjøre 1500 timer til.. (*hoste*) |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Mathis Johannessen 06.02.2008 - 23.24 |
|
Hadde vært bedre om de hadde brukt tiden på å kvesse den spaden, kontra å råne den opp, så inn i hel.....te.
... men sint maskin, skal vel ha sint spade, sikkert... |
Arne Østby 07.02.2008 - 12.47 |
|
hahaha,,, fy... er det slekk dem driv med på verksted... |
Stian Karlsen 08.02.2008 - 17.23 |
|
Du vet hvor båndsliperen står, Mathis............ |
Mathis Johannessen 09.02.2008 - 16.50 |
|
Spørs om itte logo'n er prioritert før spaden, Stian ;o) |
Espen Solberg 12.02.2008 - 14.23 |
|
grom spade |
|
|
|
|
Dan Remi Eliassen 05.02.2008 - 22.45 |
|
Enda en grunn til å glede seg til vinterferie :) |
Ole Andre Kvame 07.02.2008 - 00.23 |
|
GOO MAKSIN:) prøvde den tirsdag:) hefti:) |
Espen Aarnes Søgaard 11.02.2008 - 22.38 |
|
og i morra kjem eg og prøva den stygge ulven og:)
|
Sjur Ringstad 12.02.2008 - 12.43 |
|
skal fortelle ho att du kalten den stygg.. så skal ho gjer slik som gamlå gjor me ole kr når han satt på, den hosta å spratt , ho va ikkje fornøgd me ken so satt på! |
|
|
|
|
Torkell Seielstad 10.02.2008 - 03.25 |
|
punktert att i dag????? typisk everest altså!!!!!!!!!!! |
Livar Gauksås 11.02.2008 - 22.12 |
|
Hva har skjedd her? Har velgen sprukket? Er virkelig det mulig??? |
Trond Bleka 11.02.2008 - 22.21 |
|
Felgen har revnet der felgplata er innsveist, og ja... det er mulig... |
Torkell Seielstad 11.02.2008 - 22.25 |
|
Å det er ikke første gangen dette skjer. |
Livar Gauksås 11.02.2008 - 22.42 |
|
Tenkte jeg skulle holde meg, men jaja, det er jo ikke PB:P |
|
|
|
|
|
...dette er de siste 5 kommentarene! Les resten HER |
Claus Rødseth 08.02.2008 - 13.42 |
|
Kan no å sei "grose bier"! held lenge det:) |
Claus Rødseth 08.02.2008 - 13.43 |
|
Eller.... e vel ikkje tysk i grenoble... nei då veit e ikkje kordan det ska gå....hehe |
Mathis Johannessen 08.02.2008 - 14.42 |
|
google translate |
Stian Karlsen 08.02.2008 - 17.27 |
|
NYYYYYYDELIG bilde, av verdens beste maskiner....!!!! |
Espen Aarnes Søgaard 11.02.2008 - 22.24 |
|
Nice:) |
|
|
|
|
Livar Gauksås 11.02.2008 - 16.31 |
|
Gamle maskiner kan lage fint resultat de også! Ser fram til å få på plass vår nye maskin! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hole
Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)
All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance. For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.
|