Slik blir Norges nye alpinanlegg
Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 14.09.2007
Milliardsatsing for å bli internasjonal alpindestinasjon.
Det er ikke hvert år Norge får et helt nytt alpinanlegg. Satsingen kan betegnes som ekstra frisk med tanke på den snøfattige vinteren mange steder i fjor.
Men i Målselv kommune i Indre Troms koker optimismen. Og om under to måneder ønsker de velkommen til Målselv Fjellandsby.
2. november åpner skisenteret som har ambisjoner om å bli Norges nye alpinhovedstad og en destinasjon som lokker skikjørere fra Europa til Nord-Norge. Det første løypekartet er ikke helt ferdig til å gå i trykken, men blir noe i nærheten av det som er presentert her.
| Even Hegbom har de siste årene jobbet med å bygge opp Voss Fjellandsbyer i Myrkdalen ved Voss. Nå er det full fart i oppbyggingen av et nytt anlegg i Målselv.
| - Jeg tror dette blir fantastisk bra. Man har savnet et slik anlegg i Troms og Nord-Norge. Det er et nydelig anlegg i Narvik, men senteret i Målselv er sårt tiltrengt, sier Eivind Eidslott som er forfatter av boka Skiguide til Norge.
Snø og fly Han smiler godt av «hovedstadsambisjonene», men liker at det satses offensivt.
- Det blir nok ikke en hovedstad på én-to-tre, men det kan bli Nord-Norges nye skihovedstad om ikke annet. Det er vanskelig å nå opp til den statusen de store skianleggene på Østlandet har, både når det gjelder størrelse og det som finnes rundt bakkene, mener Eivind Eidslott.
På den annen side, klimaforandringene taler for en slik satsing:
- Enten må man satse over tusen meter i sør eller så bør man dra til Nord-Norge.
Ironisk nok er Målselvs trumfkort ved siden av snøsikkerheten, nærheten til flyplassen.
- Å fly til fjells er vel ikke helt etter boka i disse tider med fokus på global oppvarming?
- Jeg ser den, og de som flyr inn her vil uansett ikke være vårt hovedmarked. Det er de 270 000 som bor i nærområdet som er det. Poenget er at nordmenn, dansker og briter flyr på alpeferie. Vi vil heller at de skal fly hit, sier prosjektleder og investor Even Hegbom til Dagbladet.no.
- Og ingen alpindestinasjoner i hele Europa ligger så nærme en flyplass. Her tar det et kvarter fra flyplassen og bort til bakken. Snart kan dansker ta på seg alpinstøvlene før de sjekker inn på Kastrup, fortsetter alpingründeren.
Nylig falt en ny brikke på plass for den internasjonale satsingen da det ble gitt grønt lys for toll på Bardufoss Lufthavn.
Lekent og åpent Journalist i magasinet Fri Flyt, Christian Nerdrum, var med en gruppe skientusiaster og testet skiterrenget i Målselv i fjor vinter. Og han innrømmer at han lot seg fascinere av det han så.
- Det er sprekt og dra i gang noe fra scratch på denne måten. De har jo allerede fått til mye, så sånn sett er det allerede en suksess, sier Nerdrum til Dagbladet.no.
265 av 1500 regulerte hyttetomter er solgt. Og 2. november åpner altså skianlegget.
Denne første sesongen kan Målselv tilby fire heiser (inkludert en barneheis) og 13 kilometer med nedfarter i 14 ulike bakker. Den lengste traseen er på over tre kilometer. 12 millioner er brukt på snøkanoner.
Totalt er det investert 200 millioner kroner innen jul. Men selv det blir småpenger hvis prosjektet går etter planen. Hele prosjektet representerer en investering på nærmere 4 milliarder kroner.
Slik beskriver Christian Nerdrum skiterrenget i Målselv: - Et lekent og åpent terreng med innslag av bjørkeskog som vi østlendinger assosierer med høyfjellet. Det finnes plasser i Norge som har en mye mer alpin følelse, men det finnes mer ekstreme muligheter i området rundt.
|