NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

I Uvdal bor en beltegående entusiast!

Lagt til av: Thomas Tovang | publisert: 05.04.2007

Ikke mindre enn 6 kjøretøyer har han i sin samling. Av disse er det 3 stykker som er i perfekt stand til daglig bruk. Bli med på tur til Uvdal og en nærmere presentasjon av kjøretøyene.

Han har tre stk M29C bedre kjent som bare Weasel. To 1944 modeller og en 1945 modell. Og det er 1945 modellen som er i topp stand for vinterbruk.


M29C, (OVER) bedre kjent som Weasel © Tovang

M29C ble jo i sin tid laget som et sumpkjøretøy og hadde flytetanker på utsiden og ble laget så lett som mulig for også kunne bli sluppet ut fra fly. Weaselen som er i topp stand i Uvdal er bortimot orginal. Motoren som satt i den fra fabrikk var en Studebaker rekke 6'er på 2,8 liter og 75 hk ved 3800 omdr. Denne var svært tørst og gikk ikke så bra. Hell i uhell tok en Volvo 145 fyr på Dagalifjellet og bestefaren til den nåværende eieren fikk kjøpt B20 motoren slik at denne og girkassa ble plassert i weaselen. Det samme ble støtdemperene som ble montert i belteverket for å heve komforten!


Weasel med lass (OVER) © Tovang

Weaselen havnet i Uvdal i 1960 og etter den tiden har den faktisk slitt ut 3 beltesett og kjørt over 900 mil oppe i Uvdalfjellet. En stor det av oppdragene var transport til vannkraftutbyggingen, senere har dette blitt mer og mer kjøring til turisthytter og slikt. Nå etter at barnebarnet har overtatt er det kun hobbykjøring for hyttefolk for å holde weaselen i bruk. Beltene er forsterket og er ikke naglet, men skrudd. Hvert belte veier 225 kg, har 55 ribber og er satt sammen av 1660 syrefaste skruer.

For å få med folk og bagasje henger en egenkomponert slea etter weaselen, denne har et finurlig system som enkelt kan heve skiene og det er ferdig braketter for å montere hjul. På denne måten kan slean henge etter weaselen eller en lastebil på grus og asfaltvei. Han har også en orginal Høka slea som stammer fra tiden det norske forsvaret brukte weasel, denne er under restaurering.


Sleden med hjul montert (OVER) © Huseby

Av de andre weaselene er den ene under restaurering, denne vil bli 100% orginal. Og er faktisk kjørbar, men skal gåes over for å være sikker på at alt er i orden. I tilegg må den få noen strøk med maling før den kan vises blandt folk.


1944 Weasel (OVER) under restaurering. © Huseby

Et av de andre kjøretøyene er en 1972 modell Snow Trac.
Denne er ikke like flittig brukt da den kun er kjørt 2480 timer. Istedenfor VW industrimotoren denne ble levert med har den fått en vanlig 1600ccm boble motor, denne har høyere ytelse, hele 57 hk og har doble innsug og høykam så den trekker bedre på lave turtall.


Snow Trac (OVER) © Tovang

Snow Tracen har fått visse modifikasjoner da den har fått hevet tak og har montert takgrind for bedre komfort og kunne ta med seg mere bagasje. Den er også en luksusmodell da den har tankmåler, blinklys, bensinvarmer og vinduspusser med automatisk parkering, noe som var ekstrautstyr når denne ble levert.


Snow Trac belte (OVER) © tovang

For de som ikke har kjørt Snow Trac før kan det nevnes at den har vanlilg bilratt og man svinger på samme måte som man svinger en bil da rattet er forbundet med en variabel difrensial som fordeler kreftene mellom beltene. Denne kjører uten slea, men han har en som har samme systemet som weaselen med rask montering av hjulgang og raskt bytte av det ytre draget slik at den kan henge etter en vanlig personbil eller snow trac'en.

Som en annen kurositet er snow trac det eneste serieproduserte kjøretøyet som har vært på toppen av Norges tak, Galdhøpiggen. Dette skjedde helt tilbake i 1963.

Den siste er en BV 202 1969mod, men denne er kjent av de fleste og trenger vel ingen nærmere presentasjon?


BV 202 (OVER) k

Bildegalleriet har 23075 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

deler til kassbohrer (1 svar)

Sikksakk kjøring (19 svar)

kässbohrer pb 200 mangler framdrift på beltene (2 svar)

Hva vil dere anbefale (7 svar)

PB200d fremdrifts problemer (15 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag