NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

Tromsø - Planer om et skiparadis

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 23.11.2006

Hold dere fast, her kommer en gedigen tanke: Med gondolbane direkte fra Tromsø sentrum og 58 nye alpinløyper rundt Fløya kan byen bli et internasjonalt ski-paradis. Med sitt uteliv er Tromsø allerede verdens beste på «after ski».

Trykk for større bilde
Gedigne planer for alpinnæring i Tromsø for tiden © nordlys.no
Ingen kan anklage administrerende direktør Kjell-Are Vassmyr i firmaet Acona Technopole for å tenke smått og puslete. Under konferansen «Vinter i nord» i Tromsø i går la han fram et konsept som fikk deltakerne i salen til å snappe etter pusten.

Store fordeler
Konseptet bærer tittelen «Arctic Alps» og tar på alvor at Tromsø har tre store fordeler: En flyplass som ligger nært, flotte fjellområder nært byen og et uteliv som gir alle muligheter for svingende og grundig «after ski».

Men der stopper også fordelene. Som ski-reisemål er byen heller mager, med mindre man er villig til å traske opp fjellene selv.

Gondolbane
Et hovedgrep i Vassmyrs konsept er å etablere en gondolbane direkte fra Tromsø sentrum til Fløya. Den kan enten gå rett opp, eller via en stasjon i Tromsdalen.

Det er snakk om en stor gondolheis med en kapasitet på 3000 personer pr. time. Kitzbühel har en slik.

Største spennet vil være på 2000 meter. Investeringsutgiften er anslått til 120-140 millioner. Driftskostnadene beløper seg til om lag to millioner kroner fordelt på vedlikehold, personell og strøm.

Med denne gondolbanen vil Tromsø sentrum bli selve krumtappen i alpinanlegget. Byens fordeler knyttes direkte sammen med de nye investeringene.

58 nye løyper
I tillegg til gondolbanen som hovedadkomst, tenker Vassmyr seg fire solheiser og 18 T-heiser som gjør at folk kan komme seg rundt i hele området mellom Kroken, Tromsdalen og Breivikeidet.

Her er det tenkt bygd ut et gedigent alpinløype-nett på flere fjell. Foreløpige beregninger av fallhøyder og traseer viser at det er mulig å plassere 58 nye løyper i området, 24 i kategorien blå, 29 røde og fem svarte.

Lengste løype vil være 5 kilometer. Største fall vil være 1000 meter.

Løypene kan legges både på Fløya, Bønntuva, Itnavarri, Tromsdalstinden, Langtinden, Skarsfjellet og Runefjellet ved Kroken. Blåfjellet sør for Breivikeidet er også en mulighet.

Tidlig stadium
For ordens skyld: Dette er et konsept. Ingenting er vedtatt. Slik anlegget er dimensjonert, forutsetter det en stor tilstrømning av skiturister fra Europas byer. Kalkylene tar utgangspunkt i 1 million skidager i året. Det vil si at opptil 20 000 personer vil farte rundt i tromsøfjellene pr dag i høysesongen.

Vassmyr beregner et potensielt marked på 200 millioner mennesker. For å frakte inn så mange turister, kreves det ni landinger med charterfly hver dag. Det igjen forutsetter en markant markedsføring av Tromsø som ski-paradiset i Europa.

Dialog
– Vi presiserer at dette er en tidlig utredning. Vi er spent på responsen og ser fram til en spennende debatt videre. Dersom konseptet blir godt mottatt, ikke minst av grunneierne og partnere, vil det være grunnlag for å planlegge dette mer detaljert, sier Kjell- Are Vassmyr.

Den første utredningen har vært finansiert av Sparebanken Nord-Norge, Innovasjon Norge og Acona.

Kilde: nordlys.no

Bildegalleriet har 23075 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

deler til kassbohrer (1 svar)

Sikksakk kjøring (19 svar)

kässbohrer pb 200 mangler framdrift på beltene (2 svar)

Hva vil dere anbefale (7 svar)

PB200d fremdrifts problemer (15 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag