NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

Gaustabanen åpner til sesongen!

Lagt til av: Thomas Tovang | publisert: 05.10.2009

Endelig er det snart klart for åpningen av Gaustabanen for publikum!

52 år etter at banen ble satt i drift vil vanlig publikum få tilgang til enkel transport opp til Gaustatoppen.

Gaustatoppen (OVER): Her sees inngang og utgang på turen opp. © Thomas Tovang

Banen ble faktisk bygget for at turister også skulle få anledning til å komme opp, men den kalde krigen satt en effektiv stopper for dette!

Selve transporten opp til toppen av fjellet er todelt! Først må man ta en trikk 850 meter rett inn i fjellet, stigningen er 4 meter. Denne trikken er bygget av Levahn i Oslo i 1965 og har 48 volt batteridrift, sporvidden på skinnene er 75 cm. Det er plass til 10 passasjerer på hver tur.

850 meter (OVER): Skinnegangen inn mot kabelbanen © Thomas Tovang

Etter å ha kommet til endeholdeplassen for trikken blir det omstigning til en skinnegående kabelbane. Her blir man fraktet 1050 meter i 40° stigning. Her går det to vogner på samme spor, men som møtes på et passeringsspor på midten. Hver vogn har også her plass til 10 personer, men begge har tilhenger som kan frakte opp til 5 tonn last.

Levahn trikk (OVER): denne har også tilhengere for materielltransport. © Thomas Tovang

Selve banen fungerer på nøyaktig samme vis som Fløibanen i Bergen, den er også bygget av samme leverandør, Von Roll i Sveits. Selve drivstasjonen og tekniske løsninger er også identiske.

Turen opp med kabelbanen tar ca. 7 minutter, med full drift vil da rundt 400 personer bli fraktet opp hver driftsdag. Selve banen vil bli forbundet med Gaustablikk skisenter via en ny heis, denne vil bli bygget og være klar til neste sesong.

Den røde vogna (OVER): Her på toppen © Thomas Tovang

Selve banen vil bli helårsåpen da Gaustatoppen er en av Norges mest besøkte fjelltopper og det er fra denne du får størst utsikt over Norge da det er mulig å se 1/6 del av Norge fra toppen. Mange vil da kunne benytte banen for å komme seg ned igjen da det er den tyngste veien for de fleste.

For vinterdrift åpner et fantastisk off-piste område seg lett tilgjengelig. Selve Rjukan ligger rundt 300 meter over havet, så fra toppen av Gausta på 1883 meter får du en nedstigning på 1580 meter, kjører du ned til laveste punkt i skianlegget så får du en nedstigning på 1175 meter som da blir mest i Norge.

Bremser (OVER): Nødbrems til venstre, driftsbrems til høyre © Thomas Tovang

Vinteren 2004 og 2005 var det åpent for begrenset prøvedrift av Gaustabanen for skientusiaster, dette var en stor skuksess, men for at Taubanetilsynet skulle godkjenne anlegget for full drift måtte noen tekniske utfordringer løses. Slik anlegget har vært frem til i dag var driftsbrems og nødbrems montert mellom motor og girkasse. Slik at om girkassa ryker vil banen kunne rulle fritt. Noe den selvfølgelig ikke ville ha gjort da også banen har nødbrems i form av klyper som omslutter skinnene. Det er også hastighetsovervåkning så om farten blir for høy vil bremsene gå på!

Øvre av to drivhjul (OVER): Her er nymontert bremseskive utenfor tannhjulet © Thomas Tovang

Nå har et blitt montert bremseskive på det øvre av to drivhjul, slik at dette blir den nye driftsbremsen. Det blir også to evakueringsvogner i anlegget, en på toppen og en ved passeringssporet i midten. Slik at om alt går galt vil folk kunne evakueres to og to ned fra vognene ved hjelp av winsjedrift. Ellers er det også trappetrinn oppover hele banens lengde, totalt er det faktisk 3500 trappetrinn.

Og om strømmen forsvinner vil et dieselaggregat starte i løpet av 2 sekunder og sørge for lys og drift.

Om noen lurer så vil all bygningsmasse og en egen heis opp i selve tårnet være avstengt for publikum, kun gangen ut vil være tilgjengelig. På Gaustatoppen finnes radio, TV, fly-kommunikasjonsutstyr i tillegg til utstyr for flere andre etater og millitæret.

Cognac (OVER): Gaustatoppen har også sin egen Cognac © Thomas Tovang

Totalt er det en bygningsmasse på flere tusen kvadratmeter med teknisk utstyr. Så Gaustabanen vil fortsatt være klar for drift døgnet rundt om det kreves service av utstyret på toppen.

Vi ønsker Gaustabanen lykke til med driften!

Bildegalleriet har 23067 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

vi har kjøpt oss PB 130 :-) trenger deler og info på denne (1 svar)

Brukerhånndbok til PB150D (3 svar)

PB 130D (1 svar)

PB160 med fresproblemer. (3 svar)

Oversikt over varsel lys? (2 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag