NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

Leggetid i Hafjell

Lagt til av: Espen Børresen | publisert: 13.01.2009

Hvor blir det egentlig av de 85 gondolvognene i Hafjell etter stengetid?

Trykk for større bilde
35 minutter tar det å få samtlige 85 vogner i Hafjellgondolen under jorda. Per Hallgeir Sletten sørger for å få alle trygt ned trappa. © Silje Rindal
Spørsmålet dukket opp en trekkfull sommerdag på Esso-stasjonen i Øyer: Et knippe sambygdinger satt og drakk kaffe av pappkrus, og kom til å glytte oppover mot alpinbakkene. Spørsmålet som ble stilt avlet ikke annet svar en fullstendig tystnad.

Henger de der bare, et eller annet sted mellom bunn- og toppstasjon, flere titalls millioner av kroner i en vaier som perler på en snor, ubeskyttet mot regn og sno og spraymaling? Eller blir de kjørt inn i en gigantisk garasje, og i så tilfelle – hvor er den? Har noen sett den?

Neppe. Den befinner seg nemlig flere meter under jorda – på gondolens endestasjon.

I Hafjell Alpinsenter sitter det til enhver tid tre herrer av gondolen. En i bunnen, en på mellomstasjonen og en på toppen. Gondolførerne sitter der hele dagen og kontrollerer at alt går riktig for seg, at ingen sniker, at ingen skader seg, at både på- og avstigning går smertefritt. Når siste alpinist har hoppet av gondolen før stengetid, tar mellomstasjonens fører siste vogn opp. Da skal gondolene stelles og legges for natta i det som må være distriktets største sovesal. Hårfint under ett mål er det, rommet kabinene blir kjørt ned i. I kveld er det Per Hallgeir Sletten og Odd Høvren som står for leggingen av toåringen.

Når klokka bikker halv fire og de to har fått beskjed om at siste alpinist er sendt opp, settes gondolbanen i revers og døra ned til det underjordiske rommet satt på vidåpen gløtt. Vognene snur, skifter spor og dingler lydig nedover trappa med taktfaste dunk.

Nede i sovehallen står gutta klare med kost. En åpner dørene til kabinene, den andre koster. Det vil si, ikke alle kostes. Det har ingenting med slurv i leggerutinene å gjøre. Det har ingenting med omsorgssvikt å gjøre, at en forhaster seg litt når man skal legge så mange samtidig. Det er slik at de reisende i Hafjell verken søpler, griser eller tagger i vognene i noen særlig stor grad. I hvert fall ikke i bitende tolv minus, når fingrene helst får oppholde seg innenfor vottene. Og badingen av vognene er helst forbeholdt vår og sommer. Da spyles vognene, en etter en, med høytrykksspyler når de har kommet seg ned trappa. Innimellom, når dørene åpnes av gondolførerne om kvelden, finner de helt andre ting enn sjokoladepapir og appelsinskall.

- Om vi har funnet mye rart om kveldene?

Karene klør seg under luestrikken og ler.

- Alt fra dansk boksøl og donger til fulle folk. Sistnevnte så vi ikke før gondolvogna var kjørt ned og vi åpnet døra for å koste gulvet. Der lå de. De var så fulle at de forsto ikke hvor de var hen. De slapp å gå ned igjen for egen maskin. De fikk sitte på i vogna vår ned igjen.


Etter 35 minutter stilner de taktfaste dunkene. Høvren og Sletten slår bryterne av. Leggingen er unnagjort. Gondolene henger på en rekke i sitt halvmørke soverom. I løpet av natta vil rim og snø tines opp. Maskineriet under toppstasjonen og varmen av kilowattene fra de to maskinene blåses gjennom en stor vifte og ut i sovesalen så de 85 vognene får hvile i noen behagelige varmegrader.

Karene setter fra seg kosten, slukker lyset og skyver døra igjen bak seg.

I morgen er det er på'n igjen for både gondolførere og gondolvogner, med frakting av svensker, dansker og nyrike russere på morgenkvisten.

Men det er ikke før i morgen.

Kilde: www.hyttepuls.no

Bildegalleriet har 23075 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

deler til kassbohrer (1 svar)

Sikksakk kjøring (19 svar)

kässbohrer pb 200 mangler framdrift på beltene (2 svar)

Hva vil dere anbefale (7 svar)

PB200d fremdrifts problemer (15 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag