NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

Milliardplaner for Geilo

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 22.09.2008

Gondolheis fra sentrum, luksusbutikker og skispor over toglinje

Geilo har i flere år tapt markedsandeler til andre skidestinasjoner i Norge, selv om flere enkeltstående reiselivsaktører i Hol kommune har tjent gode penger i mange år.

For å møte konkurransen fra steder som Trysil, Hemsedal, Oppdal, Hafjell, Kvitfjell og Norefjell, er det lagt store planer for Geilo i årene fremover.

Svipptur innom sentrum
Planene kan koste så mye som to milliarder kroner å realisere.

En av idéene man har i Geilo er å bygge en gondolbane som går tvers over dalen fra Geilolia skisenter til skibakken på den andre siden av dalen, ovenfor togsporet.

Gondolen skal gå ned innom sentrum av Geilo, hvor man kan gå av og på. Løsningen vil også knytte de to bakkene sammen, slik at man kan stå på begge sider i løpet av en dag, uten å være avhengig av bil, buss eller drosje.

En delegasjon var nylig på befaring i Sveits og Spania for å se hvordan man har bygget gondolbaner der.

Bygger ut fjellet
Fjellet i Geilolia skal bygges ut med nye heiser og nedfarter, og det skal bygges hytteområder mellom disse nedfartene.

- Det er viktig at kommunen tenker langsiktig nå og ikke gir tillatelser til å bygge nye hyttefelt ut fra dagens bakker. Da mister vi muligheten til å utvide skianlegget i fjellet i årene som kommer, som vi må, om vi skal møte konkurransen fra andre skidestinasjoner, sier Tom Roll som leder Destinasjon Geilo.

Selskapet jobber for å markedsføre Geilo som turistdestinasjon og koordinerer kontakten mellom reiselivet, samarbeidspartnere og offentlige myndigheter.

Stå på ski over toget
En annen idé, som kan være realisert i løpet av noen få år, er å bygge en skibro over toglinjene på Geilo stasjon.


Skibroen over toget: Kanskje ingen god filmtittel, men en god reiselivsidé, mener man på Geilo. Men, man må få med seg Jernbaneverket om skituristene skal få ta skiheis opp til bakken eller stå på ski rett ned til sentrum av Geilo. Under sentrum skal man bygge garasjeanlegg for 1000 biler. Ill.: Destinasjon Geo/Cubus

Næringslivet i bygda er i samtaler med Jernbaneverket om en slik løsning. Om den kommer på plass, vil man kunne ta en skiheis fra sentrum og opp til bakken, eller stå på ski helt ned til sentrum.

For at ski i sentrum skal bli en realitet, må også biltrafikken vekk. Planen er å bygge et underjordisk garasjeanlegg med 1000 parkeringsplasser og ruste opp gatene slik at de blir bredere og bedre tilrettelagt for folk med ski på beina.

Hol kommune besluttet nylig å bruke 100 millioner kroner på å ruste opp sentrum av Geilo, i samarbeid med næringslivet.

Luksusbutikker
Også handel er et viktig stikkord for handelsstanden i Geilo. I 2006 omsatte detaljhandelen for nesten 240 millioner kroner, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

70 prosent av omsetningen sto de tilreisende for. Resten var fordelt på kommunens 4500 innbyggere.

For å møte behovet til de handleglade turistene, åpner et nytt kjøpesenter på Geilo neste år. Her vil man blant annet finne butikker som selger lukusmerker fra kjente klokkeprodusenter, kles- og skomerker, interiørvarer osv.

- De som kjøper hytter fra fem til 20 millioner kroner er svært kjøpesterke, og de kan også tenke seg å bruke penger på shopping når de er på Geilo. Da er det viktig at disse gjestene finner butikker for sitt forbruksmønster, sier Roll.

- Men vil ikke Geilo miste sin sjarm og ødelegges om alle disse planene realiseres?

- Det er et klassisk dilemma. Skal nye Geilo sentrum bygges for lokalbefolkningen eller for de tilreisende? Jeg mener det er selvsagt at det skal utvikles for begge parter, men hovedfokus må være å gjøre Geilo til en opplevelsesarena, sier Roll.

- Tenk alltid turisme
Hol kommune har i alle år sett på kraftproduksjon og landbruk som primærnæring. Tom Roll mener dette bildet ikke stemmer med virkeligheten lenger.

- 32 prosent av alle sysselsatte i Hol kommune jobber i en reiselivsbedrift. I tillegg har du alle de som indirekte lever av de tilreisende, men som er ansatt i andre bedrifter.

Som eksempel trekker Roll frem dagligvarehandelen. De får to tredeler av sin omsetning fra tilreisende og håndverkere som bygger og pusser opp hytter og fritidshus.

- Om man ikke tar med omsetningen i bygningsbransjen, og salg av tomter, sto omsetningen fra turistene for over 600 millioner kroner i 2006, sier Roll.

Han mener alle politiske beslutninger i kommunen må vektes opp mot hva slags konsekvenser det har for primænæringen i kommunen.

- Reiselivsbedriftene har dokumentert hva de betyr for kommunen, og da er det klart at primærnæringen i Hol kommune er reiseliv og ikke lenger kraft og landbruk, slik det var tidligere, sier Roll.

- Hvordan kan Geilo utvikle seg til en helårsdestinasjon?

- Vi trenger en spydspiss om sommeren, et fyrtårn slik skibakken er om vinteren. Vi jobber med flere idéer, sier Roll.

Sykkel og traktor
En av dem er en gigantisk sykkelpark som kan tiltrekke seg sykkelentusiaster fra inn- og utland. Allerede i dag besøker tusenvis av syklister Geilo for å sykle i naturen, ned skibakkene eller drive med ekstremsykling.

En annen idé er å bygge et badeland og en traktorpark i samarbeid med den populære karakteren Gråtass, som er kjent fra bøker og barne-tv.

Destinasjon Geilo kan ikke si noe konkret når alle planene er realisert, men de har et perspektiv som strekker seg mot år 2020.

- Akkurat nå er det ruglete på børsen og investorer sitter litt på gjerdet. Men, vi må ta grep og legge langsiktige planer som skaper helårsarbeidsplasser, ellers vil Geilo sakte men sikkert dø som reiselivskommune i konkurranse med andre steder, sier Roll.

kilde: dagbladet.no

Bildegalleriet har 23075 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

deler til kassbohrer (1 svar)

Sikksakk kjøring (19 svar)

kässbohrer pb 200 mangler framdrift på beltene (2 svar)

Hva vil dere anbefale (7 svar)

PB200d fremdrifts problemer (15 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag