NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Velg religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Medlemmer

 

- Bli medlem
- Glemt passord?
Brukernavn:

Passord:

Husk meg

 
 

  Generelt

 

- Gå til startsiden
- Om tråkkemaskin.no

 
 

  TråkkeNytt

 

- Omtaler
- Siste 15 artikler
- Artikkelarkiv

 
 

  TråkkeMap

 
 

  TråkkeGalleri

 

- Søk
- Topp 100
- Siste 100 Norge (0)
- Siste 100 Verden (0)
- Screeners Choice
- Kommentarer (0)

 
 

  TråkkeForum (0)

 
 

  TråkkeMarkedet

Trysil og Sälen får klarsignal til å bygge flyplass

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 07.09.2008

Bo Halvardsson i Skistar kan puste lettet etter at den såkalte «gule rapporten» gir startsignal for nærmere samtaler om utbygning av Sälen-Trysil Airport.

Bo Halvardsson kan notere seier i første runde. Rapporten fra Luftfartsstyrelsen gir grønt lys for flyplassen i Rörbäcksnäs. Planene kan bare veltes av miljøkrav.

Det finnes gode forutsetninger for å bygge flyplass i Nordens største turistområde. Det er flyanalytiker Jean Marie Skoglund som slår fast dette etter at «den gule rapporten» fra Luftfarststyrelsen i Sverige nå er klar.
Det er den nåværende kortbaneflyplassen i Rörbäcksnäs som er tenkt utbygd for å kunne bedre tilgjengeligheten til Nordens største skiområde. Rörbäcksnäs ligger på svensk side av grensa, 40 minutters veg fra Trysilfjellet. Teknisk direktør i Skistar, Bo Halvardsson har ventet spent på rapporten og kan puste lettet ut i første omgang.

Miljøkrav
Men det er ennå ting som skal på plass før anleggsmaskinen kan starte. Den viktigste saken handler om miljøkrav, om vi forstår Skoglund rett.
Flyplassen i Rörbäcksnäs ligger ifølge Skoglund i et område med myr. Det er derfor forhold omkring avising av fly og bruk av kjemikalier som kan sett kjepper i hjulene for utbyggerne, Sälen Fly AB.
Luftfartsverket vil også stille krav til infrastrukturen før endlig klarsignal kan gis.
– Det handler om gode kommunikasjoner til Sälen og Trysil i form av veg og bussløsninger, sier Skoglund.

Rive fjell
Da vi skrev om saken i begynnelsen av juli, var Bo Halvardsson opptatt av krav til innflyging.
– Må vi rive fjell, blir det ingen flyplass, spøkte Halvardsson.
Det er forholdet til støykrav som er viktig når det gjelder innflyging, og som ligger bak spøken.
– Når det gjelder støy, er det viktig hvordan en legger banen. Det går fint å planlegge dette slik at en ikke kommer i konflikt på grunn av støyproblemer. Det er ingen boområder eller hytter i nærheten som vil få plager av flyplassen, mener Skoglund.
– Det er ingen høye fjell som vanskeliggjør innflygning, sier han.

kilde: ostlendingen.no

Bildegalleriet har 23075 bilder!
0 lagt inn i dag - 0 den siste uken

Velkommen til Tråkkemaskin.no! På denne siden finner du den største oversikten over bransjenytt, det største bildegalleriet, den ferskeste diskusjonen og mye seriøs fakta!

 

Siste 5 forum

deler til kassbohrer (1 svar)

Sikksakk kjøring (19 svar)

kässbohrer pb 200 mangler framdrift på beltene (2 svar)

Hva vil dere anbefale (7 svar)

PB200d fremdrifts problemer (15 svar)

Alle diskusjoner

 

Siste 20 Screeners Choice

 

Siste screenede bilde

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag