Den ser nok verre ut enn den er, og formålet med å ha den slik, er for å klare å ha et system som kun har venstresvinger :)... Siden klemmene bygger utover på høyresiden, kan man av praktiske årsaker ikke ha høyresvinger .... Hvis vi nå først legger til grunn at en venstresving benevnes som en negativ sving og en høyre sving som en positiv sving. Deretter løste de de praktiske problemene ved å bygge to vendehjul som tilsammen har en fartsretningsendring på ca -270 grader dvs. -90 og -180 (jeg kjenner ikke til hvor stor vinkel akkurat denne heisen har, men det er ubetydelig i denne tankegangen). Om man tar en sving på 90 grader eller -270 grader, spiller ingen rolle, for den endelige fartsretningen vil være den samme i begge tilfellene, men siden kun venstresvinger er en forutsetning er det kun -270 grader som er aktuelt for denne konstruksjonen. Den masta dere ser midt i bildet, har tre nivåer - Den første og nederste gir tursiden en vinkel, det neste nivået sender vaieren på retursiden til et 3. vendehjul som er montert i høyrekanten på bildet, som igjen sender vaieren opp på det 3. og øverste nivået på den store masta midt i bildet, som kun sørger for at vaieren går klar av de to nederste nivåene :) I teorien er det et ganske enkelt prinsipp med vinkel heiser, men på grunn av utformingen på klemmene og pendelrørene til Doppelmayr er det langt mer komplekst enn et tilsvarende POMA trekk. Tunga rett i munnen nå!..... | Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen Dato: 19.03.2009 16.16.03 |