Link til dette fotografiet: http://www.trakkemaskin.no/visBilde.asp?bid=2582&lang=
FORRIGE - NESTE

TRYKK FOR Å LUKKE VINDUET
Bakgrunn: HVIT - SVART - GRÅ (Standard)
Kun Internet Explorer: NORMAL - GRÅSKALA - NEGATIV - FULLSKJERM - FLIP HORISONTALT - FLIP VERTIKALT

 
Maskindetaljer Sted / Land
» Leitner
» LH500
Norge » Norefjell Skisenter
» Norge
Dato Fotograf
» 31.12.2006 » Sondre Holtet

Kommentar Leitner LH500 på Norefjell

 
Kommentarer

Godmaskina si det!:P

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 31.12.2006 16.15.00

Vranglært ja

Kommentert av: Øystein Berge
Dato: 31.12.2006 17.02.00

hehe

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 31.12.2006 17.36.00

he du nokensinne kjørt ei maskin øystein?:p

Kommentert av: Claus Rødseth
Dato: 31.12.2006 20.06.00

Har dere prøvd å kjøre 300 på norefjell not. det er bare 500 som kommer opp bakkene fra bygda og jeg har prøvd

Kommentert av: Morgan Solli
Dato: 01.01.2007 01.57.00

hehe... rart de kommer seg opp alle andre plasser i verden :) det er da ikke så bratt hos dere på Norefjell :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 01.01.2007 02.06.00

ok.. den kommer opp jo den også ikke sånn ment, men 500 går litt bedre opp når det er litt dårlig snø rundt påske ;)

Kommentert av: Morgan Solli
Dato: 01.01.2007 03.24.00

Det som er med 500 er at den er den letteste maskinen å jukse med... Man kan kjøre uten å bruke frontskjæret, og når det er i lufta er det lettere å komme opp bakkene... (Også i Norefjell) Men... 3 flex fresen følger konturene så bra at selv om det ser bra ut i speilet, er sannheten at det er skikkelig ujevnt... Til å preppe ujevne bakker med lite snø er 500 med 3 flex suveren!

Kommentert av: Thomas Tovang
Dato: 01.01.2007 07.54.00

Jeg har vært med å kjøre prepper på Norefjell mange ganger, det er sant det Morgan sier.For to eller tre år siden hadde norefjell en 300 polar. Jeg var med å kjøre, det var i Februar tror jeg, vanlig tørr snø og kaldt i lufta. Vi var på vei opp henget i noreløypa og vi kom ikke opp, den bare gravde seg ned. Dette skjedde flere ganger.Jeg ble fortalt at(jeg er ikke 100% sikker på at edet er ordrett det som skjedde, men det er ikke langt i fra) i den samme sessongen som polarn var på norefjell, rundt påsketider da, seila polarn til skogs og kilte seg mellom et par trær.Polarn var bare på Norefjell den sessongen, polarn ble sendt til vassfjellet og norefjell fikk en nyre 500, da var det menge store smil blant sjåførene. Jeg har blit fortalt at det ikke var noen som likte den....Ikke missforstå, jeg synes at pistenbully er gode maskiner og det er veldig mye possitivt å si om pistenbully, men jeg tror leitner og leitwolf passer best på Norefjell. Stemmer ikke dette sondre og morgan??

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 01.01.2007 10.09.00

Glemte et ord: Jeg har blit fortalt at det ikke var noen som likte den polaren. Det var det det skulle stå!:P

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 01.01.2007 10.12.00

Smaken er som baken a vet du Kristian! Som nevnt i den ene diskusjonen så finnes det ingen komplett tråkkemaskin per dags dato =)

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 01.01.2007 11.09.00

*i den ene forumtråden :P

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 01.01.2007 11.12.00

Ikke lett å bytte fra Leitner 500 til Polar heller... Man må vite hva man driver med. Kanskje var det fresen som lå for hardt på osv...Jeg vet ikke, for jeg var ikke der! Men jeg vet at Polaren ikke sliter så veldig i bratte bakker.

Kommentert av: Thomas Tovang
Dato: 01.01.2007 11.25.00

hehe:P Er ikke ute etter å krangle!:Phehe Jeg kan en del om preppere men thomas, du kan nok ti ganger mer en meg!heheTil det med at polaren sleit i bakken, jeg overdrev nok litt har jeg tenkt på i ettertid, sorry! men den sleit ganske så bra i forhold til 500.... Det hadde vært kult å fåt testa maskinene opp mot hverandre en gang!!

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 01.01.2007 11.35.00

jeg har en del timer i polar som passasjer, og jeg tror ikke at jeg har opplevd at vi ikke har kommet opp...og da har jeg vært med på alt slags føre for å si det da :P

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 01.01.2007 11.43.00

Jeg tror det har mest med innstillingen til de som kjører å gjøre! Ikke vanskelig å overbevise en passasjer om at Polaren er dårlig om man f.eks. setter på maks fresedybde, setter fresen i "feil vei" og samtidig mater på maks press. Da blir det vanskelig i bakkene... Ikke at det skjedde i Norefjell, men å sammenligne maskiner er ikke lett... Men alle har sine fordeler og ulemper...

Kommentert av: Thomas Tovang
Dato: 01.01.2007 11.47.00

Fornuftig sagt Tovang =)

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 01.01.2007 11.50.00

hehe, er enig !:P

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 01.01.2007 11.53.00

Når man har nok timer i en maskin så vet man å utnytte fordelene og ulempene med maskinen til sin egen fordel... Jeg har ikke mange timer i en 500 så jeg kjenner ikke den på kroppen. Men jeg vet den er suveren på lite snø med 3 flex fresen, den er rimelig udugelig på isete løyper. Også ville jeg vel ikke valgt den når jeg skulle ut med Zaugg'en...

Kommentert av: Thomas Tovang
Dato: 01.01.2007 11.57.00

pipefresen?? Har vært med noen ganger på norefjell og shapa pipen. Men han som var "park-sjef", falt ned fra ei heismast så han slutta pluss at de bytta ut den ene 500 uten flex-fres. Hoppa blir jo runde hvis du kjører over dem med flexfresen, stemmer ikke det??eller kan man ungå det med å justere ned presset på fresen? Er det no maskin som finns med at man kan "låse" flexfresen?

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 01.01.2007 12.11.00

Det som Kristian forteller med polar'en ned henget er ikke tull. Jeg var med en annen sjåfør den kvelden.

Kommentert av: Sondre Holtet
Dato: 01.01.2007 12.37.00

Fresen kan i alle fall låses på T4S, men den er jo 2-delt. Trodde dettte gikk på alle jeg, men har egentlig ikke peiling. har stiv fres...

Kommentert av: Livar Gauksås
Dato: 01.01.2007 12.44.00

jeg er ikke helt sikker jeg heller men jeg tror ikke at det går an å låse fresen på 500 så den blir stiv, er det noen som vet??

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 01.01.2007 12.46.00

man kan låse triflex fresen fra førerhytta på leitner, så om hoppa ble runde, så er det enten latskap fra sjåføren som preppa hopp, eller en utrolig dårlig stiving av fresen.... Det kan jo selvfølgelig skje at den gir etter, men da er den jo heller ikke stiv.... Leitner bruker hydraulikk til å stive av fresen, mens pistenbully bruker hydraulisk/mekanisk stiving av fresen på de siste utgavene av multiflexen. På tidligere multiflexer er det kun manuell/mekanisk låsing. Den mekaniske låsingen på multiflexen, er rett og slett en låsetapp som sørger for at de to fresehusene ikke kan bevege seg i forhold til et nullpunkt.

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 01.01.2007 14.48.00

Det er da hydraulisk låsing på pb260 lik som har kommet igjen på de nyere utgavene...

Kommentert av: Thomas Tovang
Dato: 01.01.2007 21.27.00

260 med flex fres har jeg ikke vært borti :) hehe hadde bare 2000 fres på 260 vinsjen vår :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 02.01.2007 02.27.00

500'en har kun låsing slik at fresen ikke flekser oppover, Wolfen stiver helt. Herregud, denne diskusjonen her tar av omtrent som en Skyline-debatt på bilforumet...

Kommentert av: Einar Rønningen
Dato: 04.01.2007 20.45.00

Okay! Første ting først: RØDT ER DØDT!! Leiner og Leitwolf er suvern i samtlige bakker i Norge! Jeg satt på som passasjer i PB 300 en natt på Bøseter, Norefjell. Der hadde vi konkuranse mellom BP 300 og Leitner 500. Vi begge starta i bonn av bakken og vi skulle til toppen og så ta bakken på andre siden av heisen ned, så opp igjen. Føreren av Leineren gav oss 100 m forsprang fordi han var 100 % sikker på at han ville ta oss igjen (vi var også enige i dette). Kappløpet var i gang og halveis i bakken feis Leitner'en forbi og han var fortsatt på 1. gir. Resultatet ente med at Leiner'en tok oss igjen over en runde og begynte på vår halvdel av bakken. Føreren av BP 300 er ingen dårlig tråkkefører! Han gav alt, sammen med Den Røde Padde, dog hang vi langt etter. Dette bør da være bevis at Leitner er mer økonomisk og du får dobbelt så raskt og like bra, hvis ikke bedre resultat av Leitner. Alpinanlegg vil spare mye penger på diesel ved bruk av Leitner.

Kommentert av: Anders Fagerli Larsen
Dato: 16.01.2007 21.02.00

Så det er sånn dere prepparerer bakkene i Norefjell... Jeg tar ikke det inlegget så veldig seriøst og det tror jeg ikke så veldig mange andre her heller gjør...

Kommentert av: Thomas Tovang
Dato: 16.01.2007 21.06.00

Helt enig Thomas!

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 16.01.2007 21.43.00

Rødt er dødt ja...hehe...vært med i polar du ell?

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 16.01.2007 21.51.00

hehe :) hadde Fagerli Larsen noen gang kjørt maskin selv, så hadde han sikkert skjønt litt mer om hva han prater om :) men det er vel slik det er for entusiaster som ikke kjører selv :) hehe.... for meg spiller det ingen rolle hva du kjører Anders og forguder, men jeg personlig ville ikke kjørt en 500 iallefall!... Fordelen Anders: 500 er billige å få tak i, for de selges til spottpris ettersom de blir byttet inn i fornuftige maskiner :) hehe... At 500 er drivstofføkonomisk er dagens største feilinformasjon! Hørtes ut som at dere hadde bestemt dere på forhånd med tanke på resultatet :) hehe... men det er jo klart at en leitnersjåfør får ikke utnyttet en 300 og vice verca.... GOD JUL!

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 16.01.2007 21.54.00

og en ting til.....det viktigste er vel at bakken blir så bra slik at de som kjører i bakken blir fornøyd...og da får det ikke hjelpes om det går litt ekstra diesel altså!

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 16.01.2007 21.55.00

og finishen etter en 500 ser jo ikke ut i måneskinn sammenlignet med hva som helst ellers! Iallefall ikke triflex'en med grove tromler! Til og med Formatic'en blir det jo penere etter!

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 16.01.2007 21.55.00

hehe:) pisspreik fra start til mål!!!! Mr.Larsen

Kommentert av: Frank Hole
Dato: 16.01.2007 21.57.00

de må tenka på at de snakka om ei maskin dei slutta å produsere for snart 7 år sia.. å som egentlig ikkje har forandra seg so voldsomt frå fyste modellen som kom i 91... blir veldig feil når de driv å sammeligne 500 med nye 300, og eller 600 frå PB, klart dei maskinene har fått vesentlige ber fresar å skjær... alt i alt trur eg ikkje 500 e så aller verst eg...:-)

Kommentert av: Asbjørn Riber
Dato: 16.01.2007 22.20.00

vanskelig å ta det seriøst... enig med olsen, kanskje du skulle kjørt selv larsen, så du vet litt mer hva du prater om.. selv kjører jeg wolf, men har også vært borti lh500, og begynner å få en god del timer med PB også... så jeg kjenner litt til egenskapene til de forkskjellige maskinen, selv om jeg ikke akkurat er den i landet med mest erfaring.....greit nok at den 500 liksom gikk så vanvittig fælt, men hva med resultatet larsen? Er det viktigste å kjøre fortest mulig, eller å få et bra resultat? Som det har blitt sagt her utallige ganger, så finnes det ingen ultimat maskin, alle har sine fordeler og bakdeler... Noen maskiner er bra på ditt, mens andre er bra på datt.. sånn er det bare... synes det blir litt drøyt å si at 500 og wolf er desidert best i alle norske bakker, så lenge du ikke kjører selv... Hva med 500 og wolf i en terrengpark da larsen?? er ikke så suveren der.... prøv selv!

Kommentert av: Kenneth Hansen
Dato: 16.01.2007 22.20.00

Nei detta tar av gitt!! Selv som ihuga Prinoth-mann og forsvarer for de sølvgrå maskinene så ser jeg at det ikke er alt de er best på :) Jeg har ikke mange timer i PB samenliknet med Prinoth, men jeg skjønner at det er ganske likt maskinene i mellom og at alle maskinene har sine fordeler/ulemper... F.eks så er vel Everest Parkdesigner ikke akkurat å sammenlikne med 300 Park... Og at 500 er mer drivstofføkonomisk enn en 300 er vel å ta i veldig hardt!! En annen ting er vel at greia med å kjøre tråkkemaskin er ikke å kjøre kappløp, men heller å få til ett best mulig resultat bak maskina!!! Må si meg enig med Tovang, Olsen, Riber og Hansen!! Det fra en av oss intetvitende etusiastene, hehe... Så får vi kanskje plassere Larsen i en PB en dag med åpent sinn og se om oppfatningene endrer seg.... hadde vært rart om så ikke skulle skje...

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 16.01.2007 23.37.00

Du har ett veldig bra poeng Asbjørn!! vanskelig å sammenlikne 2000 modeller og 2007 modeller....

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 16.01.2007 23.40.00

må legge til en ting.... Selv om man er veldig fan av en maskin og ett merke så må det da gå an å se ulemper med sine egne favoritter og å kunne se fordeler hos de andre....

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 16.01.2007 23.47.00

Mr Løvåsen.. du sei du aldri he opplevd å ikkje komme opp me trakkemaskin.. men får de eg veit så er 20cm nysnø ganske mykje for dokke på trysil?? her på vestlandet kan de komme en meter me fjomlett pudder på 7 tima.. (natt til 1.jan for noken år sia...) litt verre å komme se opp då.. eller, nesten umuli.

Kommentert av: Sjur Ringstad
Dato: 16.01.2007 23.48.00

et minus me leitner e att hjula dett av i utide.. for meg seinast på søndag

Kommentert av: Sjur Ringstad
Dato: 16.01.2007 23.50.00

Haha, for en artig diskusjon ^^

Kommentert av: Dan Remi Eliassen
Dato: 16.01.2007 23.52.00

Som jeg skrev litt lenger opp her: full take-off! Hvordan i all verden har du fått for deg at en type maskin banker alt annet uansett føre, Mr. Larsen?! Og har du sett drivstoffutskriftene våre? Neppe... En ny motor bruker normalt mindre suppe enn en gammel, mest pga motorteknologi. Den nye Wolfen har etter min hukommelse Euro 3-motor, noe 500'en IKKE har. I tillegg sitter mye av dieselforbruket i høyrefoten, det er det mange som ikke tenker på. I tillegg kommer vekt på maskina, og føre og redskapsbruk gir også store utslag. Triplexen skulle jeg gjerne ha bytta bort mot en Prinothfres, og det fikk jeg bevist senest i kveld. "Klumpetennene" på triplexen klarer ikke male opp ishinna som lå i bakkene i dag. Fremre redskapsbærer og skjærspaken er jo et vanvittig kapittel i seg selv, no comment needed... På den andre siden har du understellet. Kjempelurt! Fresen er også betydelig lettere enn en PB-fres, noe som KAN lette arbeidet når det er skikkelig løst. ...og ja, jeg kjører svart.

Kommentert av: Einar Rønningen
Dato: 17.01.2007 02.52.00

Riber; jeg setter ikke 500'n opp mot en ny 300. Det er det andre som gjør - iallefall her - men det jeg kan likestille er en relativt ny polar med en relativt ny leitwolf. Begge er bra på sine områder, men en detalj som verken har med krefter, fremkommelighet eller andre vesentlige ting å gjøre, er skjærspaken i leitwolfen. Den er jo ubrukelig! Hvorfor ødelegge en ellers meget bra maskin med en så billig elektrisk løsning?! Gedigent irritasjonsmoment! Skjæret på wolfen er jo like ufølsomt som det var på 1. generasjon 500! Med andre ord: INGEN forbedring! Hvorfor ikke sette inn en lavtrykks-hydraulikkspak i wolfen?!?!! Det er jo vel ingen som med hånda på hjertet kan si at en elektrisk spak er bedre å bruke (selv ikke skiinstruktøren Fagerheim Larsen), og gir et bedre resultat enn en hydraulisk spak?! Samtidig er det ett irritasjonsmoment til; fresen. Men det går i dag an å velge en prinothfres, og derfor er jo ikke det noe problem lengre... bare det øker jo markedsverdien betraktelig! Bare så synd at den samme markedsverdien detter med det dobbelte når man ikke kan velge å ha en hydraulisk spak på skjæret! Og ja, så lenge jeg har valget, vil jeg fortsette å kjøre RØDT! Den dagen jeg blir pakka inn i en snusboks og bedt om å preppe løyper, slutter jeg!!

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 17.01.2007 04.18.00

Forøvrig får vi prøve å holde det på et saklig nivå karer! med litt forbedringer på alle maskinene, ville alle vært bedre enn de er i dag! Det er ikke dårlig bare det!

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 17.01.2007 04.31.00

Sjur Ringstad har mistet et hjul,ja Husker du hva vi pratet om for en time sia Kristoffer?

Kommentert av: Ole Mobæk
Dato: 17.01.2007 04.31.00

ja det er jo klart Sjur :)....men jeg tenker litt på bløtt påskeføre og sånn også....ikke bar ny snø :P

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 17.01.2007 08.53.00

opplever nok ikke 1 m med nysnø her....hehe...:P

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 17.01.2007 08.59.00

men alt kan jo skje...men det er høyst sjeldent i hvert fall!

Kommentert av: Bent Ove Løvåsen
Dato: 17.01.2007 09.04.00

mobæk: ja :) hehe

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 17.01.2007 13.49.00

Jeg er HELT enig med Anders!! RØDT ER DØDT!! hehe Bra sgat Anders!

Kommentert av: Kristian Sand Finstad
Dato: 17.01.2007 15.38.00

Med tanke på at den siste Leitner-serien blei produsert i 2001, har vel kanskje Leitner en fot lengre ned i grava enn PB og dei andre store merkene?

Kommentert av: Øystein Berge
Dato: 17.01.2007 16.47.00

Blir vel kanskje litt feil å sei no som Prinoth å Leitner e sammen..

Kommentert av: Øystein Berge
Dato: 17.01.2007 16.59.00

er jo ikke noe som heter Leitner lengre... er Prinoth Leitwolf det heter nå..... ;)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 17.01.2007 17.42.00

  Du er ikke logget inn! (Tips: Bruk Internett Explorer så slipper du å logge inn hele tiden!)
Brukernavn:
Passord: