Link til dette fotografiet: http://www.trakkemaskin.no/visBilde.asp?bid=13707&lang=
FORRIGE - NESTE

TRYKK FOR Å LUKKE VINDUET
Bakgrunn: HVIT - SVART - GRÅ (Standard)
Kun Internet Explorer: NORMAL - GRÅSKALA - NEGATIV - FULLSKJERM - FLIP HORISONTALT - FLIP VERTIKALT

 
Maskindetaljer Sted / Land
» Prinoth
» Everest W (09-)
Norge » Hafjell
» Norge
Dato Fotograf
» 12.02.2009 » Espen Børresen

Kommentar Det er bare en ting å si om dette... Endelig!!

 
Kommentarer

*fniz*

Kommentert av: Mathis Johannessen
Dato: 13.02.2009 14.45.28

henger meg på den ja!!!

Kommentert av: Eirik Hanto
Dato: 13.02.2009 16.01.09

Vell, e d umulig å styre luftstraumen manuelt her? A/C? Er ikkje tilhengar av elektronisk klimaanlegg eg, har ikkje fungert på verken VW, Cat, Scania eller Hitachi so eg kjenne til, så dette har eg ikkje trua på, dessuten er d den følte tempraturen som betyr noke, og ikkje ka so står på ditta jevla displayet......

Kommentert av: Øyvind Hatledal
Dato: 14.02.2009 02.49.10

Det funker da prima prima på PB iallefall.... temperaturen holder seg konstant på en temperatur inne i hytta enten du kjører opp eller ned, enten med manuell viftehastighet uansett, eller som auto... Problemet er neppe like stort med temperaturvariasjon i everest motoren din i langrennsløypenettet deres som i en bakke der du 50 av tiden kjører i konstant motbakke med bortimot maks effektuttak, mens du resterende av tiden kjører i nedoverbakke omtrent uten pådrag... vil vel tippe at du sjelden ligger over 40 av effektuttak, og dertil stabil temp i motor.... da er det ikke så vanskelig med manuell justering heller :)... om det står 26 eller 19 grader i displayet spiller ingen rolle, bare temperaturen er behagelig og konstant! :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 14.02.2009 04.15.31

også kan vi putte til et prosenttegn bak 40 og 50, så ser det litt mindre snålt ut :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 14.02.2009 04.16.30

Har hatt maskiner og bilar utstyrt med klimakontroll i mange år, har ikkje fungert godt nok!Kan vere noko med plasseringa av følarar, utsett for sollys osv..,. Pluttslig overstyer automatikken og temp held seg ikkje konst. Sikkert anlegg på markedet som funkar! Eg for min del svergar til manuell styring med av og på knott for kjøle pumpe, og so er det mykje billegare og enklare. Det e ialle fall på tide med kjølepumpe også i trakkemaskin.Elles var det no fint at dei ikkje forandra meir på everesten når vi har nesten ny maskin. Ditta kan vi nok leve med ja!

Kommentert av: Arvid Hatledal
Dato: 14.02.2009 19.48.02

som sagt... det er vel neppe den store temperaturforskjellen i kjølevannssystemet på everesten deres som går på relativt jevn belastning hele tiden.... Jeg for min del er storfornøyd med elektronisk regulering av varmen, og klarer meg ikke uten! Etter å ha justert varmebryteren 50-60 ganger i løpet av en kveld, på grunn av kald motor nedover, og varm motor oppover, går jeg ALDRI tilbake til maskin med mekanisk manuell 1970 talls justering ... never! At de ikke funker på VW, Cat, Scania eller Hitachi betyr jo ikke at den ikke funker på andre ting? Men jeg skjønner jo også at det er sårt å innrømme at stabil temperatur er en gode, med tanke på at dere mangler det i everesten deres :) Siden jeg stort sett kjører maskin på vinteren, så er ikke savnet av aircondition så ekstremt stort.... :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 14.02.2009 23.35.37

Har vært med en del i everest i påsken, og det har vært i overkant varmt og godt selv med ruter og takluke åpne. Så godt å kunne regulere temperaturen! :) For gammeldags og tungvindt med manuell styring mener jeg.

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 15.02.2009 00.14.39

hehe... apropos ruter... er det de brevsprekkene i bakkant av døra du mener?.... det er jo bare noen bittesmå sideruter der.... men de store verandadørene av noen sidevinduer i 600 + takluke , gjør at det iallefall ikke behøver å bli for varmt inni akkurat den hytta :)

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 15.02.2009 02.44.21

Ole: Dette har ikkje noke med sårheit å jere, A/C er en like stor fordel om vinteren på nordvestlandet, dette har med luftfuktigheita å gjere, eit A/C anlegg tørkar lufta, og det er ofte ein fordel, når det gjeld ruteløysinga har vi ingen problem med å sei at PB er myyykje betre!!! Men så var det div anna der då... Kjøper litt tankegongen din om belastning opp/ned, men når det gjeld belastningsgrad på vår maskin, ligg den mykje nermare 70 på snitt enn 40.... Du er hermed invitert til en prøverunde om du skulle legge turen forbi Stryn... Å kunne dirigere luftstraumen manuelt er eit definnitivt MUST, uansett kor bra temperaturfølsomheita funkar..... Uansett er det berre å stikke innom, maskina står til. din disposisjon! :-)

Kommentert av: Øyvind Hatledal
Dato: 15.02.2009 03.01.56

Ådu, dersom alle dysene går på rutene, har dirigeringa selvfølgelig ikkje noke å bety....

Kommentert av: Øyvind Hatledal
Dato: 15.02.2009 03.09.11

om snittet er 40 eller 70, så lenge det er ganske stabilt på èn belastning er jo uvesentlig.... så lenge variasjonen ikke er for stor så vil den jo holde omtrent samme kjølevannstemp hele tiden.... i alpinanlegg vil belastningen gjerne veksle mellom 20 prosent og 100 prosent.... Det som er fint er at man kan sette temperaturen på f.eks 21 grader, og viftehastighet 2, og da holder den samme temperaturen i hytta uansett.... Det sitter èn tempføler og èn ventil som justerer inn korrekt varmevannsmengde til enhver tid for å holde referansetempen på 21 grader, og distribusjonen i hytta er fast uansett... kan f.eks ikke bare blåse på ruta, eller bare i trynet på sjåføren etc... Dugg er et fraværende problem på maskina jeg kjører nå. Selv i snødrev hvor det driver snø opp på ruta hele tiden! Ruta dugger aldri når du har viftehastighet på 2 til en hver tid, og ikke er det så mye fart på vifta at det er støy av den heller.... Varmetrådene i rutene står selvsagt på i slike forhold - begge siderutene (fremre og bakre på både fører og passasjerside, uavhengig av om de er åpne eller lukket), frontruta og bakruta. Sier ikke at PB nødvendigvis har det beste systemet, men at det iallefall fungerer helt etter intensjonen. Det har det ikke gjort på tidligere maskiner jeg har kjørt i alpinsammenheng med manuelt varmeapparat.... Siste maskinen det var snakk om manuelt apparat i for min del, var PB200, 2001 modell.... der skrudde vi temperatur konstant opp i nedoverbakke, men måtte omtrent skru den av i oppoverbakke for ikke å ta fyr.... når du da kjører x antall runder opp og ned, så blir det jo endel justering... :/

Kommentert av: Ole Kristoffer Hole Olsen
Dato: 15.02.2009 08.38.18

virket som om de fungerte bra på everesten også :) Vi kjørte opp og ned nesten hele fallhøyden i anlegget (ca 800 meter høydeforskjell) og temperaturen varierte fra -17 grader nede til -6 grader oppe :) Ingen problemer med dugg i alle fall. og da uten varmetrådene på )

Kommentert av: Espen Børresen
Dato: 15.02.2009 11.21.45

  Du er ikke logget inn! (Tips: Bruk Internett Explorer så slipper du å logge inn hele tiden!)
Brukernavn:
Passord: