NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Scegli testata preferita
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Utenti

 

- Crea il tuo account
- Scordato la tua password?
Username:

Password:

Registra

 
 

  Sito

 

- Pagina principale
- Chi siamo

 
 

  Notizie

 

- Rassegna articoli
- Ultimi 15 articoli
- Archivio notizie

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galleria immagini

 

- Cerca
- Top 100
- Ultime 100 Italia (0)
- Ultime 100 dal mondo (0)
- Selezione sfondo per pc
- Commenti (0)

 
 

  Discussioni (0)

 
 

  Mercato dell`usato

Optisk godt resultat det samme som holdbar kvalitet?

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 21.12.2006

Dolomittene - ni om morgenen. De første skiløperne er allerede i heisen. De vil være de første til å kjøre ned nypreparerte nedfarter. Ingenting annet enn prepareringsresultatet kan bli sett av det som natten før kunne skimtes som blinkende lys oppi fjellsida.

Trykk for større bilde
Er optisk finish det viktigste? © ropeways.net
Prepareringsmaskinene er på kjøring i flerfoldige timer mens de flytter snø oppover og mot midten av bakkene. Henter frem snøen fra gropene der det alltid ligger snø. Noen steder utpeker seg som faste punkter på grunn av at folk stopper opp enten for å vente på kompisen eller for å betrakte utsikten.

Om morgenen er det ingenting som tyder på gårsdagens ujevnheter; hele bakkens bredde er dekket av et jevnt og tykt lag med snø. Alt er silkemykt, flatt og likt preparert siden alt ble frest samtidig i ett drag med mange maskiner.

Skiløperne har perfekte forhold hver morgen, men bak høykvalitets preparering ligger det mye mer arbeid enn bare det å fyke over de isete og slitte løypene på kortest mulig tid. Hver dag - hele dagen igjennom - carver tusenvis av skiløpere snøen ned bakkene.

Akkurat her ligger forskjellen: Du skjønner, løypeutseende er ikke det samme som løypekvalitet!

Men, hva er forskjellen?

Dette kan relativt enkelt defineres gjennom en enkelt detalj: Har skiløperen som står opp i lunsjtider de samme forholdene som A-menneskene som nyter de første carvingsvingene om morgenen? Eller har de isete områdene som forhindrer skiløperne fra pur skiglede kommet til syne igjen?

Første steg, spesielt for ekstremt populære bakker, er å bruke frontskjæret. På denne måten kan harde partier og snø bli skjøvet tilbake i bakken. Den harde isen og snøen blir nå dekket med løs snø og sørger for et godt lag med snø over den isete og solide sålen. Deretter blir fresen brukt for å knuse de største snøklumpene, og finfordele det øverste laget med snø.

For å gi nedfartene sin karakteristiske rilleform og regulære mønstre, blir finisherne dratt over det nypreparerte snølaget til slutt. Dette resulterer i perfekte nedfarter hvor konsistensen tilbyr maksimal skiglede hele dagen igjennom!

For mindre bratte og mindre brukte nedfarter holder det ofte å kjøre over med fresen for å gjøre nok arbeid med snøen. Her er det viktig å holde styr på kjørehastigheten, roteringshastigheten til fresen og fresedybden. Desto dypere snøen blir behandlet, desto mer stabil og forutsigbar blir kvaliteten på bakken.

Til dette formålet trengs det kraftige maskiner og det nødvendige ekstrautstyret som er speifikt designet til formålet. Her er først og fremst posisjoneringen og antallet fresetenner som spiller en viktig rolle. Ved å velge disse parametrene med omhu, vil du få en bra behandlet og klumpfri snømasse som fryser til et kompakt lag over natten.



Mange mennesker er lurt av hva som på overflaten ser ut til å være den perfekte nedfarten. Like fullt kan det være at kun de øverste 2 cm - som kun kan stå imot noen få skiløpere - som er preparert. Etter en eller to timer er det øverste laget igjen plassert på siden av bakken, og det er kun is igjen i midten.

Avtrykket fra tråkkemaskinen bør ikke være synlig i bakken, da dette som regle indikerer rask og snarfør bakkepreparering.

Det er veldig lett å gjenkjenne de skiområder hvor prepareringsproduktet an konsekvent fokus på tilfredshet hos de betalende gjestene ikke er hovedfokus. Det kan åpenbart ha en positiv effekt på den årlige balansen, fordi drivstoff og lønnskostnader kan holdes nede, men denne typen spekulasjoner kan lett føre til en entusiastisk ski gjest neste ferie velger et annet anlegg.

I utgangspunktet selger alle skiområder èn ting, og nettopp derfor er maskinførere som lager perfekte nedfarter topp prioritert!

Martin Runggaldier, direktør for research og utvikling hos Prinoth legger til følgende: "Bakkepreparering er tidkrevende, krever kraftige maskiner, optimalt tilpasset tilbehør, hardtarbeidende sjåfører og operasjonsansvarlige som vet hva som er viktig! Vi hos Prinoth tilbyr det optimale arbeidsutstyret for dette. Investeringen betaler seg på lang sikt i alle tilfeller - tilfredse kunder og høy optimalisering av system

La galleria ha 23086 immagini!
0 aggiunte oggi - 0 aggiunte l`ultima settimana

Benvenuto su snow-groomer.net! In questo sito puoi trovare la più grande galleria di immagini, le discussioni più attuali e molte altre informazioni aggiornate. La versione in Italiano è nuova, e si espanderà presto!

 

Ultime 5 discussioni

Opplæringsdokument (2 Risposte)

Opplæringsdokument (0 Risposte)

Type Hydraulik olje (2 Risposte)

deler til kassbohrer (1 Risposte)

Sikksakk kjøring (19 Risposte)

Tutte le discussioni

 

Ultimi 20 screen-savers

 

Ultima immagine pubblicata

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag