NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Choisis ta religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Membres

 

- Devenir membre
- Oubli de votre mot de passe
Identifiant:

Mot de passe:

Se souvenir de moi

 
 

  Site

 

- Accueil
- A propos

 
 

  News

 

- Compte rendu
- Les 15 derniers articles
- Nouvelles archives

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galerie photo

 

- Rechercher
- Top 100
- Les 100 dernières photos de la France (0)
- Les 100 dernières mondiales (0)
- Fonds d`écran
- Commentaires (0)

 
 

  Discussion (0)

 
 

  Marché de l`occasion

PRØVEKJØRT: Prinoth New Leitwolf

Lagt til av: Espen Børresen | publisert: 29.05.2013

Tråkkemaskin holder test-tradisjonen vedlike, og er nok en gang først ut med rapport av egne erfaringer bak spakene i den helt nye Leitwolf. En av mange punkter vi hadde håpt å få testet og målt effekten av, var et gulvteppe i førerhytta. Teppet ble først sett på Interalpin utstillingen, men manglet dessverre på vår demomaskin. Det var synd siden vi var spente på hvilken forskjell i støy det ville være med og uten teppe, og hadde lagt opp til en støytest av dette

For de av dere som nå har fått inntrykk av at det er "To be or Not to be" på bakgrunn av et teppe i førerhytta, kan vi berolige med at dèt kun er en detalj i det store bildet. Tråkkemaskin.no er opptatt av hvordan leverandører til alpinbransjen legger til rette for god HMS - vi har en visjon om at all forbedring er god forbedring. Klarer vi å presse på for å senke støynivået med 1 dB, så er det 1 dB bedre enn ingen forandring. Det samme gjelder førerergonomi: Vi bryr oss om og kjenner til farene ved å ha en statisk arbeidsplass som ikke er tilpasset individuelle behov. Det er ikke så veldig mange årene siden vi i en av våre testrapporter kritiserte en Prinoth maskin for å ha en skjærspak som var fastmontert i midtkonsollen, helt uten justeringsmuligheter. Da er det gledelig å notere at førerposisjonen i New Leitwolf kan justeres i hele 11 forskjellige akser! Hadde det vært mulig å justere lengden på sitteputa hadde det vært tett på fullkomment! Prinoth: The sky is the limit



Vi kjører "almost" New Leitwolf - dette er nemlig ikke den utgaven du får kjøpt
Med ferske inntrykk fra Interalpin 2013 i Innsbruck der produksjonsmodellen av New Leitwolf ble vist frem, holdt vi våre forventninger på en moderat plan ettersom den eneste New Leitwolf avsett for Skandinavia er en modifisert førproduksjons modell. I praksis betyr det at vår testmaskin er en av de maskinene som har gått flerfoldige timer i testing for å forbedre den nå produksjonsklare New Leitwolf.

Dette er noen av manglene på demomaskinen i forhold til produksjonsmodellen:
- En forlengelse av rammen på noen få cm
- Vektreduksjon (bl.a. nye løpehjul)
- Litt dekorasjonsplastikk langs siden av maskinen
- Modifisert design på førerhytta som leder smeltevann bort fra førerhytteinnfestningen
- Et bredere frontskjær

Kjapt oppsummert vil noen av forskjellene være av mindre betydning for vår test, mens f.eks. vektreduksjon, modifikasjon av ramma og et bredere skjær direkte vil kunne påvirke egenskapene til maskinen. Siden vi ikke har hatt mulighet til å sammenligne disse to versjonene under like forhold, vil vi derfor ikke mene så mye om disse spesifikke modifikasjonene er vellykede modifikasjoner.

Med fare for å ha gitt et inntrykk av at sjåfører på New Leitwolf trenger hørselvern, så kan jeg avkrefte at så er tilfelle. New Leitwolf er blant de aller mest støysvake maskinene vi har testet, og legger seg under Beast i støymålingene. Vi antar at én av flere grunner til det lave støynivået er at den oppgraderte motoren trives på et veldig lavt turtall. På den typen snøforhold vi foretok vår test, i motbakke på høyeste beltehastighet, føltes det unødvendig å ligge noe særlig over laveste turtall på grønn-markeringen. Det i seg selv underbygger påstanden til Prinoth om at en av årsakene til forsinkelsen er fintuning av samspillet mellom motor, hydraulikk og elektronikk.

Power Tiller med sideshift
Èn av de største nyhetene ved introen av New Leitwolf er fleksibiliteten mellom parallell utstyrsbærer og vanlig "follow me" utstyrsbærer. I New Leitwolf skifter man elegant mellom de to ved ett knappetrykk - fra førerposisjonen. Etter å ha testet parallell utstyrsbæreren på både Bison og Beast, oppdaget man bakdelene ved å kun ha parallellfunksjonen. Trenger man for eksempel litt ekstra styrekraft på krevende underlag, vil parallell utstyrsbæreren gi minimalt med svingkraft, mens en konvensjonell utstyrsbærer vil gi en svingkraft rundt innfestningspunktet til rammen. Kjører man i et anlegg der motbakker er fremmedord, vil man ikke merke noe savn, mens for de fleste anlegg på våre breddegrader vil èn maskin brukes til alle tenkelige oppgaver: Vanlig bakkeprepp i bratt og flatt terreng, snøskyving, preparering av terrengparker og heistraseer.

Den åpenbare fordelen med parallell utstyrsbærer bak er at man kan utnytte det faktum at fresen ikke er i berøring av snøkanten som høvles, og dermed verken rir på kanten eller søler snøen utover ferdig finish. Ved et typisk tilfelle der man overlapper foregående drag, og skråhøvler snøyen oppover, vil man faktisk klare å få en perfekt overlapp, rette finishlinjer, forflytte snøen opp og inn i bakken, unngå å klatre på snøranken som skråhøvles, samt unngå å søle på finishen. Når man på toppen av det hele vet at parallellforskyvningen ikke degraderer klatreevnen i nevneverdig grad, må man jo kunne slå fast at å kunne velge parallell eller follow-me på en enkel måte er en nyttig "worlds first" funksjon. Vi spår at sideshift bllir en standard på akke større tråkkemaskiner i årene som kommer.

Ut over dette markerer Prinoth tydelig at de betrakter New Leitwolf som fremtidens all-round maskin - De har lagt opp til en parkfunksjon på den bakre utstyrsbæreren som ved et enkelt knappetrykk tilter fresen opp og gjør den mer anvendelig ved shaping av kickere og andre krevende og bratte parkelementer. All-round egenskapene understrekes også foran, der man ved et lite garasjebesøk kan skifte tiltsylinderen mellom parkinfestningen nede på skyveramma slik vi kjenner fra bl.a. Bison X, og standard parallellføring med innfesting rett under førerhytta.

Individuelle kjøreinnstillinger
Softwaren i New Leitwolf gjør at hver sjåfør kan ha sin egen pre-definerte setup. Vi fikk ikke testet dette i praksis siden "kodelåsen" til maskinen ikke var kjent, men det har blitt sagt at man blant annet kan justere hastigheten og følsomheten på skjærbevegelsene for hver enkelt sjåførprofil. Noen liker at skjæret reagerer raskt og presist, mens andre gjerne vil ha et skjær som ikke umiddelbart reagerer og er mykere i bevegelsene. Det var for eksempel vanskelig å "riste av seg" snø som hadde festet seg på skjæret på den setup'en vi hadde tilgang til, noe som er spesielt nyttig ved kunstsnøskyving, men også kan komme godt med i andre situasjoner. Et par hundre kilo snø i skjæret til og fra gjør noe med vektfordelingen i maskinen og kan påvirke fremkommeligheten i negativ retning. Prinoth har forøvrig lagt inn et "shaker" feature på en av skjærknappene, slik at man selv på et tregt setup kan riste av seg snø. Vi slår fast at de individuelle justeringsmulighetene begynner å bli meget gode hos Prinoth, selv om vi ikke fikk testet det denne gangen.



Motor og skyvekrefter
Motoren med sine 510 hestekrefter og 2200Nm fordelt på seks rekkesylindere og 12,8 liter legger seg i et skikte der den ytelsesmessig direkte blir sammenlignet med andre kraftplugger, som f.eks. Pisten Bully 600 Polar Park og Prinoth Beast. For å teste skyveegenskapene lot vi maskinen i økende grad fylle opp skjæret med mer og mer snø, helt til vi kom opp på den mengden snø i skjæret der man ikke lengre hadde moment å gå på, men måtte opp i turtall for å få mer effekt. Formålet var å finne skyveegenskapene på maks motormoment, og dermed få et inntrykk sammenlignet med konkurrentene. Vi lot oss imponere over skyvekreftene New Leitwolf viser på et lavt og meget komfortvennlig turtall. Se forøvrig vår lille videomontasje for levende bilder fra noe av testkjøringen.

Sammenligner vi ytelsene mot Beast, skiller det kun 17 hestekrefter og 16 Nm i favør Beast. Mercedes motoren vi finner i New Leitwolf er på den annen side faktisk 0,3 liter større enn CAT motoren som sitter i Beasten. Større motorer med relativt sett lavere utnyttelse er en tendens vi har sett som en konsekvens av utslippsregimet som dikterer at motorene må tilfredsstille stadig skjerpede utslippskrav. Den største fordelen ved større motorer er at de gir tilstrekkelig med krefter, men på et lavere turtall enn mindre motorer med tilsvarende ytelser. Prinoth New Leitwolf er da også den første tråkkemaskinen som er godkjent under den nye EUROMOT 3B Tier4i utslippsstandarden, som i kombinasjon med AdBlue sørger for 90 utslippsreduksjon av mikropartikler, samt 50 reduksjon av NOx som er en betydelig større trussel både lokalt og globalt sammenlignet med CO2.



Er New Leitwolf en komplett maskin uten forbedringspotensiale?
Skal vi innimellom et meget bra helhetsinntrykk trekke frem noen punkter vi mener fortjener mer utvikling, så ser vi for oss at alt av halogen og xenon lys i videre produksjonsmodeller bør erstattes av LED da det i et livstidsløp gir en relativt betydelig reduksjon av man-hours i forhold til pæreskift, og ikke minst en betydelig reduksjon i strømbehov og dermed mindre og lettere ledningsnett.

Tekniske data - New Leitwolf:
- Mercedes OM 460 LA, EPA TIER 4 i (Euromot III B)
- Rekkesekser på 12,8 liter med direkteinnsprøytning
- 510 hk (375kW) ved 1800 omdreininger
- 2200 Nm ved 1300 omdreininger
- 280 liters dieseltank
- 40 liters AdBlue tank

Bredde/lengde/høyde
- Bredde belter 4,5 meter
- Bredde utslått skjær 5,95 meter
- Bredde fres 5,32 meter
- Max bredde 6,52 meter
- Lengde med skjær og fres 9,2 meter
- Lengde på beltegang 4,66 meter
- Høyde 2,85 meter
- Høyde med Sherpa vinsj 3,5 meter
- Kontaktflate belter 13,5 m2

Øvrige features:
- Valgfri posisjon før førersete
- Ratt eller spakstyring
- Fremdriftspumper 175 cm3 Bosch Rexroth
- Fremdriftsmotorer 125 cm3 Bosch Rexroth
- Girkasse Bosch Rexroth
- Max hastighet 22,5 km/t
- Sherpa vinsj med 4.5 t trekkraft, WINCONTROL og opp til 1200 m wire
- Individuelle kjørekarteristikk instillinger for 6 forskjellige brukere
- 6 xenon lys fremover
- 2 xenon lys bakover
- 2 roterende varsellys og blinklys
- 1 søkelys

Hva likte vi?
God og ergonomisk førerplass
Sideshift på bakre utstyrsbærer
Valgmulighetene

Hva kunne vært bedre?
Tretrinnsbryter for betjening av utstyrsbæreren bak
Savner bruk av LED i alt av arbeids/-søkelys

Føreforhold: Våt nysnø
Temperatur: +5 grader
Sted: Galdhøpiggen Sommerskisenter, Juvass
Tid: 27. Mai 2013
Testpanelet:
Espen Børresen
Neil Robertson
Ole Kristoffer Hole Olsen

Se film fra testen her!

trakkemaskin.no Prinoth New Leitwolf test





Foto copyright: Ole Kristoffer Hole Olsen, Espen Børresen og Neil Robertson

La galerie a 23086 photos !
0 ajoutées aujourd`hui - 0 ajoutées la semaine dernière

Bienvenue sur snow-groomer.net ! Sur ce site vous trouverez la plus grande galerie photo de dameuses, de nouvelles discussions et plein de faits nouveaux ! La toute nouvelle version française !

 

Les 5 dernières discussions

Opplæringsdokument (2 Réponses)

Opplæringsdokument (0 Réponses)

Type Hydraulik olje (2 Réponses)

deler til kassbohrer (1 Réponses)

Sikksakk kjøring (19 Réponses)

Toutes les discussions

 

Les 20 derniers fonds d`écran

 

Les dernières photos validées

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag