NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Choisis ta religion
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Membres

 

- Devenir membre
- Oubli de votre mot de passe
Identifiant:

Mot de passe:

Se souvenir de moi

 
 

  Site

 

- Accueil
- A propos

 
 

  News

 

- Compte rendu
- Les 15 derniers articles
- Nouvelles archives

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Galerie photo

 

- Rechercher
- Top 100
- Les 100 dernières photos de la France (0)
- Les 100 dernières mondiales (0)
- Fonds d`écran
- Commentaires (0)

 
 

  Discussion (0)

 
 

  Marché de l`occasion

SKI-VM OSL2011

Lagt til av: Thomas Tovang | publisert: 10.03.2011

For fjerde gang ble Ski-VM arrangert i Oslo, de forrige årene var 1930, 1966 og 1982. Nå er Ski-VM 2011 også historie og alle er enige om at det var et fantastisk arrangement! Her er en liten artikkel om jobben med selve preppareringen for Ski-VM.

Jobben er utlyst av Idrettsetaten i Oslo Kommune og utføres på anbud av Friluftsetaten.

Friluftsetaten i Oslo Kommune disponerer en flåte på totalt 13 tråkkemaskiner og de har prepparering i både Nordmarka, Lillomarka og i Østmarka. De prepparerer også akebakker, en jibbepark, skiløyper rundt om i byparkene og Linderudkollen hoppanlegg.

I selve Holmenkollen Riksanlegg har de normalt 2 tråkkemaskiner for løypeprepparering. En Pisten Bully 100 med to sporsettere og en pisten Bully 400 med fire sporsettere.

Løypemaskinene (OVER): PB 100 og PB 400 med 2000 fres. © Thomas Tovang

Til hoppbakkene har de én maskin til hvert anlegg, dette er delevis på grunn av at maskinen i Holmenkollen er låst til anlegget og kommer ikke ut av selve skåla, her brukes en Pisten Bully 600W. I Midtstubakken har de en Pisten Bully 400W.

I forbindelse med Ski-VM hadde de leid inn en ekstra reservemaskin, en Formatic 350. De hadde også hentet inn en Prinoth T4S uten sporsettere. Denne brukes normalt i snøproduksjonsområdet i Sørkedalen. I tilegg hadde Antra AS en beredskapsvakt som var tilgjengelig for utkall døgnet rundt under hele arrangementet.

I forbidelse med Ski-VM var det utenom de faste maskinene også 1 demomaskin fra Antra - den nye PB100 med 200hk, 25 snøscootere, 15 ATV’er, flere av disse med beltesett. Det var også en Alpina megasnøscooter.

Nye PB 100 (OVER): Har fått jobben med å flytte toaletter. © Thomas Tovang

Totalt i Holmenkollen riksanlegg er det ca. 30 km. med skiløyper, alle med lys. Disse er normalt 6 meter brede i nedoverbakkene, 9 meter på flatmark og 11 meter i oppoverbakkene. I forbindelse med Ski-VM var løypene stort sett mellom 11 og 13 meter brede. Disse løypene preppareres hver dag.

Lengste løype er på 10 km. Resten er ulike sløyfer for å tilpasses ulike distanser. I disse løypene er det minimum 70 cm. med snø. Dette er hovedsakelig produsert i Sørkedalen og kjørt opp med lastebiler. 4 lastebil-lass er tippet i bredden i alle løypene.

Prinoth (OVER): Gamle winsjemaskinen i Holmenkollen, T4S. © Thomas Tovang

Totalt er det kjørt inn 50.000m³ kunstsnø og ca.15.000m³ er produsert lokalt med eget snøproduksjonsanlegg. Dette består av 4 tårn i Holmenkollen, 3 tårn i Midtstubakken og 6 tårn plassert på sentrale områder i løypenettet og på sletta. Grunnen til at det ikke produseres mer snø lokalt, er mangel på vann!

Tanken er at en vannreservoardam skal fylles med vann fra snøproduksjonsanlegget til Tryvann Vinterpark, men rørsystemet for å få til dette er ennå ikke ferdigstillt. Så det viktigste er da å produsere snø til Holmenkollbakken som etter utbyggingen ikke har noen enkle muligheter for å få snø transportert inn i bakken.

PB 600W (OVER): Parkert på sin faste plass øverst i unnarennet. © Thomas Tovang

Under Ski-VM var alle løypene gjerdet inn og de ble under arrangement passet på av 250 løypevakter! Disse løypevaktene måtte også sette ut granbar som ble brukt som kantmarkeringer for hver meter i alle løypene. Før prepparering måtte de fjernes igjen. Prepparering ble primært utført om natta mellom klokka 03 og 06. Men på dagtid ble det brukt en Alpina Sherpa megasnøscooter med en “Ginzugroomer”, en mekanisk harv med sporsettere som ble brukt til å fjerne skisporene under herrestafetten. Denne kjørte da bak bakre skiløyper. Dette fikk masse skryt i etterkant og har aldri vært gjort i VM før.

Det mest overaskende med hele Homenkollen riksanlegg er at det ikke finnes noen garasje for noen av maskinene. Disse står hele tiden ute i anleggene og ofte ute skogen ved siden av skiløypene for ikke å være i veien og for å kunne komme ut i løypene om det blir behov.
Det er heller ikke lagt opp strøm for motorvarmer eller dieselpumpe. For å fylle diesel må det brukes aggregat, men noen av maskinene har elektriske pumper som får strøm fra tråkkemaskinen.

Formatic (OVER): 350 med fire sporsettere og parkskjær!. © Thomas Tovang

Det er heller ingen varmestue eller servering av noe slag i Holmenkollen, ganske utrolig for et så stort anlegg med folk som trener fra tidlig morgen til sen kveld. Og når det gjelder å fjerne snø fra tribunene i Holmenkollbakken er det nå en enorm jobb. I fjor ble det brukt en mobilkran som løftet håndfylte containere og nå i år ble en tralle vinsjet ned på trebruer over tribunene. Hundre mann brukte 3 uker på å fjerne all snøen. Heldigvis var det oppholdsvær under Ski-VM.

En liten bakside fra VM er ryddejobben som Skiforeningens mannskaper gjorde i etterkant, fra leirplassene i marka ble det samlet inn utrolige 200m³ med søppel!

Neste arrangement i Holmenkollen riksanlegg er verdens største skirenn, Barnas Holmenkolldag, i år omdøpt til “Barnas VM-dag” nå til helgen, så er det WC i skiskyting og VM i hundekjøring helgene etter. I hoppanleggene er det ikke flere arrangementer denne vinteren.

Neste Ski-VM arrangeres i 2013 og det blir for tredje gang i Val di Fiemme, Italia.
Vi ønsker dem lykke til!

Bombi (OVER): Denne slapp å hjelpe til under SKI-VM. Planen er å pusse opp denne! © Thomas Tovang

La galerie a 23086 photos !
0 ajoutées aujourd`hui - 0 ajoutées la semaine dernière

Bienvenue sur snow-groomer.net ! Sur ce site vous trouverez la plus grande galerie photo de dameuses, de nouvelles discussions et plein de faits nouveaux ! La toute nouvelle version française !

 

Les 5 dernières discussions

Opplæringsdokument (2 Réponses)

Opplæringsdokument (0 Réponses)

Type Hydraulik olje (2 Réponses)

deler til kassbohrer (1 Réponses)

Sikksakk kjøring (19 Réponses)

Toutes les discussions

 

Les 20 derniers fonds d`écran

 

Les dernières photos validées

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag