NO
EN
DE
IT
FR
ISL
Veljið svæði
600 Polar W
Kandahar
300 Polar
Everest
GT-450
LH 500
Leitwolf

 

  Félagar

 

- Gerast félagi
- Gleymt lykilorð?
Notandanafn:

Lykilorð:

Muna

 
 

  Almennt

 

- Upphafssíða
- Um vefinn

 
 

  Fréttir

 

- Umsagnir
- Síðustu 15 greinar
- Greinasafn

 
 

  TråkkeMap

 
 

  Myndasafn

 

- Leit
- Topp 100
- Síðustu 100 Island (0)
- Síðustu 100 alls staðar að (0)
- Uppáhald umsjónarmanns
- Ummæli (0)

 
 

  Umræður (0)

 
 

  Markaður með notað

Trysil og Sälen får klarsignal til å bygge flyplass

Lagt til av: Ole Kristoffer Hole Olsen | publisert: 07.09.2008

Bo Halvardsson i Skistar kan puste lettet etter at den såkalte «gule rapporten» gir startsignal for nærmere samtaler om utbygning av Sälen-Trysil Airport.

Bo Halvardsson kan notere seier i første runde. Rapporten fra Luftfartsstyrelsen gir grønt lys for flyplassen i Rörbäcksnäs. Planene kan bare veltes av miljøkrav.

Det finnes gode forutsetninger for å bygge flyplass i Nordens største turistområde. Det er flyanalytiker Jean Marie Skoglund som slår fast dette etter at «den gule rapporten» fra Luftfarststyrelsen i Sverige nå er klar.
Det er den nåværende kortbaneflyplassen i Rörbäcksnäs som er tenkt utbygd for å kunne bedre tilgjengeligheten til Nordens største skiområde. Rörbäcksnäs ligger på svensk side av grensa, 40 minutters veg fra Trysilfjellet. Teknisk direktør i Skistar, Bo Halvardsson har ventet spent på rapporten og kan puste lettet ut i første omgang.

Miljøkrav
Men det er ennå ting som skal på plass før anleggsmaskinen kan starte. Den viktigste saken handler om miljøkrav, om vi forstår Skoglund rett.
Flyplassen i Rörbäcksnäs ligger ifølge Skoglund i et område med myr. Det er derfor forhold omkring avising av fly og bruk av kjemikalier som kan sett kjepper i hjulene for utbyggerne, Sälen Fly AB.
Luftfartsverket vil også stille krav til infrastrukturen før endlig klarsignal kan gis.
– Det handler om gode kommunikasjoner til Sälen og Trysil i form av veg og bussløsninger, sier Skoglund.

Rive fjell
Da vi skrev om saken i begynnelsen av juli, var Bo Halvardsson opptatt av krav til innflyging.
– Må vi rive fjell, blir det ingen flyplass, spøkte Halvardsson.
Det er forholdet til støykrav som er viktig når det gjelder innflyging, og som ligger bak spøken.
– Når det gjelder støy, er det viktig hvordan en legger banen. Det går fint å planlegge dette slik at en ikke kommer i konflikt på grunn av støyproblemer. Det er ingen boområder eller hytter i nærheten som vil få plager av flyplassen, mener Skoglund.
– Det er ingen høye fjell som vanskeliggjør innflygning, sier han.

kilde: ostlendingen.no

Myndasafn telur 23086 myndir!
0 bætt við í dag - 0 bætt við síðustu vikuna

Velkomin(n) á Tråkkemaskin.no! Á þessu vefsetri finnur þú stærsta myndasafnið, nýjustu umræður og heilmikið af staðreyndum!

 

Síðustu 5 umræður

Opplæringsdokument (2 svör)

Opplæringsdokument (0 svör)

Type Hydraulik olje (2 svör)

deler til kassbohrer (1 svör)

Sikksakk kjøring (19 svör)

Allar umræður

 

Síðustu 20 uppáhalds

 

Nýjasta mynd

 

Hole Olsen Aktiv - Copyright 2006-2016 (All rights reserved)

All information on this page (including pictures) belongs to the author, and commersial
use of the information is not under any circumstances allowed without the owners acceptance.
For private purposes information can be used, but we strongly demand you in any case to refer to trakkemaskin.no.

informasjons lag